FEP 3.1 Mobilność miejska

Mobilność miejska na Pomorzu – ruszył nabór wniosków!

Zarząd Województwa Pomorskiego ogłosił nabór wniosków w ramach działania 3.1 „Mobilność miejska” programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021–2027. To szansa na sfinansowanie nowoczesnych inwestycji w transport publiczny – od bezemisyjnego taboru i infrastruktury przesiadkowej po cyfryzację systemów miejskich.


Kto może składać wnioski?

O dofinansowanie mogą ubiegać się:

  • jednostki samorządu terytorialnego,
  • jednostki organizacyjne JST,
  • zarządcy dróg publicznych,
  • organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego,
  • zarządcy infrastruktury dworcowej i kolejowej,
  • mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa,
  • duże przedsiębiorstwa (jako partnerzy projektów typu 5).

Na co można otrzymać dofinansowanie?

Dofinansowanie można uzyskać na szeroki zakres inwestycji wspierających rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej, w tym:

1. Węzły integracyjne i przystanki zintegrowane

Wspierane będą projekty obejmujące budowę, przebudowę lub rozbudowę punktowej infrastruktury transportu zbiorowego, której celem jest integracja różnych środków transportu. Przykładowe elementy:

  • pętle autobusowe i tramwajowe,
  • dworce kolejowe, autobusowe i inne obiekty obsługi podróżnych,
  • parkingi przesiadkowe typu „Park&Ride”, „Bike&Ride” oraz „Kiss&Ride” wraz z infrastrukturą towarzyszącą (wiaty, tablice informacyjne, biletomaty, oświetlenie),
  • infrastruktura drogowa umożliwiająca bezpieczną obsługę węzłów (np. pasy włączenia, dojazdy, zatoki),
  • elementy poprawiające bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu w obrębie węzłów (piesi, rowerzyści).

2. Infrastruktura liniowa transportu publicznego

Wsparcie obejmuje budowę, rozbudowę i przebudowę:

  • linii autobusowych (np. wydzielonych buspasów),
  • zatok przystankowych,
  • pętli końcowych,
  • infrastruktury towarzyszącej poprawiającej efektywność transportu zbiorowego.

3. Infrastruktura rowerowa, piesza i pieszo-rowerowa

Dofinansowanie dotyczy:

  • budowy i modernizacji dróg rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych oraz chodników,
  • infrastruktury towarzyszącej – np. wiat, stojaków, stacji serwisowych, przejść dla pieszych, sygnalizacji świetlnej,
  • rozwoju systemów roweru miejskiego (bike-sharing).

4. Zakup nisko- i zeroemisyjnego taboru

Dofinansowanie można uzyskać na zakup lub leasing ekologicznych pojazdów transportu publicznego, w tym:

  • autobusów elektrycznych, wodorowych lub hybrydowych,
  • pojazdów wspierających potrzeby pasażerów o ograniczonej mobilności,
  • taboru dostosowanego do integracji z nowoczesnymi systemami ITS.

5. Infrastruktura ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych

Projekty mogą obejmować:

  • budowę stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych,
  • stacje tankowania wodoru,
  • instalacje do zasilania zeroemisyjnych pojazdów transportu zbiorowego.

6. Cyfryzacja transportu miejskiego

Wspierane będą przedsięwzięcia cyfrowe poprawiające jakość i efektywność transportu publicznego, takie jak:

  • systemy zarządzania ruchem pojazdów transportu zbiorowego,
  • monitoring pojazdów i przystanków,
  • systemy informacji pasażerskiej (tablice, aplikacje, rozkłady w czasie rzeczywistym),
  • elektroniczne systemy poboru opłat (bilet elektroniczny),
  • aplikacje do planowania podróży i integracji taryfowej (np. rozwiązania MaaS – Mobilność jako Usługa).

Elementy uzupełniające:

W ramach typów projektów 1–3 dopuszcza się także realizację:

  • działań likwidujących bariery architektoniczne, z uwzględnieniem projektowania uniwersalnego i racjonalnych usprawnień,
  • rozwiązań adaptacyjnych do zmian klimatu, takich jak błękitno-zielona infrastruktura (np. zielone dachy, ogrody deszczowe, mała retencja).

Dodatkowo, w przypadku wszystkich typów projektów (1–6) można realizować działania edukacyjne dotyczące zrównoważonej mobilności miejskiej – do 10% kosztów kwalifikowalnych projektu.

🔸 Ukierunkowanie terytorialne dotyczy m.in. gmin: Czersk, Łeba, Miastko, Pelplin, Brusy, Kępice, Nowy Dwór Gdański, Prabuty i innych wymienionych w dokumentacji naboru.


Czas trwania naboru

Wnioski można składać od 4 do 25 czerwca 2025 r. wyłącznie przez aplikację WOD2021 dostępną na stronie: https://wod.cst2021.gov.pl
Planowane rozstrzygnięcie konkursu: nie określono


Warunki finansowe

  • Maksymalny poziom dofinansowania: 85% kosztów kwalifikowalnych
  • Minimalna wartość projektu: 1 000 000 zł
  • Maksymalna kwota dofinansowania dla projektu: 35 993 216,80 zł
  • Całkowita pula środków w naborze: 35 993 216,80 zł

Dokumentacja

Pełna dokumentacja konkursowa, w tym regulamin, wzory wniosków i umów oraz instrukcje przygotowania załączników, znajduje się na stronie naboru.