PROBRD – PROaktywny system wsparcia zarządzania BRD

Dynamiczny rozwój technologii bezzałogowych systemów latających 

PROBRD to innowacyjne rozwiązania w analizie bezpieczeństwa ruchu drogowego i monitoringu infrastruktury. W trakcie realizacji projektu skorzystaliśmy z dynamicznego rozwoju bezzałogowych systemów latających (BSL), popularnie znanych jako drony, oraz technologii przetwarzania danych. Dzięki zaawansowanym sensorom optycznym zamontowanym na dronach możliwe było pozyskiwanie precyzyjnych danych obrazowych, które następnie analizowane były za pomocą sztucznej inteligencji (SI). Wykorzystaliśmy te nowoczesne rozwiązania, aby zautomatyzować procesy związane z monitorowaniem ruchu drogowego i identyfikacją potencjalnych zagrożeń. 

Proaktywne podejście do bezpieczeństwa ruchu drogowego to wyłapywanie sytuacji konfliktowych zanim konflikt stanie się rzeczywistości.

Cel projektu PROBRD

Głównym celem projektu był rozwój nowej usługi opartej na dronach, umożliwiającej automatyczne wykrywanie obiektów ruchu drogowego (ORD), analizę ich zachowań oraz predykcję zagrożeń. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych algorytmów uczenia maszynowego oraz nowatorskich metod analizy danych, nasza technologia jest w stanie monitorować ruch drogowy w czasie rzeczywistym oraz prognozować potencjalne zagrożenia, co może znacznie zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. 

Prace badawczo-rozwojowe jako pierwsza faza projektu

W ramach projektu zrealizowano zaawansowane badania przemysłowe, które obejmowały: 

  • opracowanie algorytmów zbierania danych obrazowych – zastosowaliśmy drony z sensorami optycznymi do pozyskiwania wysokiej jakości danych wizualnych, które następnie były wykorzystywane w procesach uczenia maszynowego; 
  • nowatorską analizę bezpieczeństwa ruchu drogowego – stworzyliśmy proaktywne metody analizy, które umożliwiły nie tylko identyfikację zagrożeń, ale także ocenę efektywności działań poprawiających bezpieczeństwo na drogach. 

Raport z diagnozą i rekomendacjami 

Produktem finalnym naszego projektu był szczegółowy raport z wykonanego pilotażu. Raport zawierał diagnozę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na podstawie zebranych i przeanalizowanych danych. Raport ten zawierał również rekomendacje dotyczące działań, które można podjąć w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach. Taki raport jest docelowym produktem, który otrzymuje klient, by wdrożyć zmiany w zakresie infrastruktury drogowej, co wpłynie na BRD. 


Projekt został zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (działanie 1.1. Projekty B+R przedsiębiorstw) i był współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.

Całkowita wartość projektu wyniosła 6 590 290,04 zł 
Dofinansowanie z UE: 5 259 022,95 zł