Czy rower stanie się symbolem sprawiedliwej transformacji energetycznej?
W czasach, gdy polityka klimatyczna zaczyna wpływać bezpośrednio na codzienne wybory transportowe, pytanie to przestaje być retoryczne. Wprowadzany przez Unię Europejską system ETS2 obejmie sektor transportu. Może to oznaczać wzrost kosztów podróży dla milionów mieszkańców – szczególnie tych z obszarów wykluczonych komunikacyjnie. Jednocześnie uruchomienie Społecznego Funduszu Klimatycznego otwiera nową perspektywę wsparcia dla inwestycji w dostępne i niskoemisyjne formy mobilności.
W najnowszym raporcie przyglądamy się jednej z najbardziej niedocenianych – a zarazem najbardziej obiecujących – odpowiedzi na wyzwania transformacji: transportowi rowerowemu. Analizujemy, jaką rolę może odegrać w realizacji celów Społecznego Planu Klimatycznego i jak wpisuje się w unijną strategię walki z ubóstwem i wykluczeniem transportowym. Sprawdzamy również, jak nowe źródła finansowania – w tym SFK i programy krajowe – mogą realnie wspierać rozwój tej formy mobilności w Polsce.
Czy rower może być narzędziem polityki społecznej i klimatycznej jednocześnie? Jakie szanse otwierają się przed samorządami i mieszkańcami? Odpowiedzi szukamy nie tylko w dokumentach, ale przede wszystkim w liczbach, trendach i przykładach już istniejących działań.
Raport jest obowiązkową lekturą dla tych, którzy chcą przygotować się na nadchodzącą rewolucję mobilności – i zyskać na niej więcej niż tylko czystsze powietrze.