USŁUGI

infrastruktura

Koncepcje zagospodarowania terenu

Czym są koncepcje zagospodarowania terenu i jaki jest ich cel? 

Koncepcje zagospodarowania terenu to strategiczne dokumenty, które wytyczają kierunki rozwoju przestrzennego, uwzględniając aktualne potrzeby infrastrukturalne oraz plany rozwoju miast i gmin. Ich głównym celem jest optymalizacja funkcjonowania systemów komunikacyjnych oraz przestrzennych. Dzięki nim możliwe jest zaplanowanie nowoczesnych rozwiązań, które usprawniają komunikację, zwiększają dostępność transportu publicznego i poprawiają jakość życia mieszkańców. 

W jakich obszarach można przygotować takie koncepcje? 

Koncepcje zagospodarowania terenu opracowujemy w kluczowych dla infrastruktury miejscach, takich jak węzły przesiadkowe, systemy dróg lokalnych i regionalnych oraz obszary intensywnej zabudowy mieszkaniowej. Ponadto uwzględniamy tereny inwestycyjne, co pozwala na skuteczne połączenie funkcji mieszkalnych, handlowych i komunikacyjnych. 

Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego  

Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP) to dokument prawny, który szczegółowo reguluje sposób, w jaki można zagospodarować poszczególne obszary gminy. Każdy teren w planie ma przypisaną określoną funkcję, np. mieszkalną, handlową, usługową czy przemysłową. Ponadto, określa takie parametry jak maksymalna wysokość budynków, intensywność zabudowy, linie zabudowy, układ dróg czy zieleń publiczną. MPZP ma wiążący charakter – wszystkie inwestycje na danym terenie muszą być zgodne z jego zapisami. 

Najważniejsze cechy MPZP: 

  • szczegółowość – plan dokładnie określa, jak mogą być zagospodarowane poszczególne działki,
  • obowiązkowy dla inwestorów – każda inwestycja budowlana musi być zgodna z zapisami MPZP, 
  • wiążąca moc prawna – plan ma charakter prawa miejscowego, co oznacza, że jego postanowienia muszą być przestrzegane przez wszystkich uczestników procesu budowlanego. 

Plan ogólny – nowe podejście do planowania przestrzennego 

Plan ogólny jest nowym narzędziem w systemie planowania przestrzennego, wprowadzonym w ramach reformy zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Zastępuje on Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego (SUiKZP), które do tej pory określało ogólne zasady rozwoju przestrzennego gminy. W odróżnieniu od miejscowych planów, które są bardzo szczegółowe, plan ogólny jest dokumentem o charakterze bardziej strategicznym. Jego celem jest wytyczenie głównych kierunków rozwoju przestrzennego gminy, wskazując obszary przeznaczone na rozwój mieszkalnictwa, przemysłu, usług czy infrastruktury transportowej. 

Najważniejsze cechy planu ogólnego: 

  • strategiczność – plan ogólny określa ogólne zasady rozwoju przestrzennego, bez szczegółowego regulowania zagospodarowania poszczególnych działek,
  • elastyczność – daje większe możliwości adaptacyjne niż MPZP, co pozwala na lepsze dostosowanie do zmieniających się potrzeb społeczno-gospodarczych,
  • podstawa dla MPZP – wszystkie miejscowe plany muszą być zgodne z zapisami planu ogólnego, co czyni go nadrzędnym dokumentem w systemie planowania przestrzennego. 

Kluczowe różnice między MPZP a planem ogólnym 

Szczegółowość: MPZP określa dokładne zasady zagospodarowania dla konkretnego obszaru (np. wysokość budynków, przeznaczenie działek). Plan ogólny wyznacza ogólne kierunki rozwoju dla całej gminy. 

Charakter: MPZP jest dokumentem operacyjnym, który bezpośrednio wpływa na proces inwestycyjny, natomiast plan ogólny ma charakter strategiczny i służy do kształtowania polityki przestrzennej w szerszej perspektywie. 

Zakres obowiązywania: MPZP dotyczy ściśle określonych terenów, podczas gdy plan ogólny obejmuje całą gminę. 

Termin uchwalenia planów ogólnych 

Reforma planowania przestrzennego wprowadza obowiązek uchwalenia planów ogólnych dla wszystkich gmin w Polsce do 2026 roku. Do tego czasu gminy muszą zastąpić obowiązujące Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego planem ogólnym. Niewywiązanie się z tego obowiązku może znacząco ograniczyć możliwości planistyczne gminy i utrudnić realizację inwestycji, ponieważ każdy nowy MPZP musi być zgodny z planem ogólnym. 

Warto podkreślić, że wprowadzanie planów ogólnych wiąże się z możliwością lepszego dopasowania lokalnych planów do dynamicznie zmieniających się potrzeb, co jest szczególnie istotne w kontekście pozyskiwania funduszy unijnych na rozwój infrastruktury. 

Plany ogólne a fundusze unijne 

Obecnie prowadzony jest nabór z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). W ramach programu przyznane zostanie wsparcie dla gmin na opracowanie zgodnie ze znowelizowaną ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym planów ogólnych, gminnych programów rewitalizacji i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.