Polskie lotniska regionalne odnotowują coraz większy ruch pasażerski, ale ich kondycja finansowa pozostaje zróżnicowana. Podczas gdy takie porty jak Kraków, Gdańsk czy Katowice notują zyski, mniejsze lotniska, jak Bydgoszcz, Lublin czy Radom, zmagają się z poważnymi stratami finansowymi. Łączny zysk netto większych portów regionalnych w 2023 roku wyniósł ponad 413 mln zł, jednak mniejsze lotniska generowały łącznie 177 mln zł strat. To stawia pod znakiem zapytania ich rentowność i zdolność do dalszego rozwoju.
Te kwestie są kluczowe w kontekście rozwoju polskiego sektora lotniczego i będą szeroko omawiane podczas zbliżającego się Kongresu Rynku Lotniczego 2024. W debacie strategicznej pt. Rozbudowa lotnisk regionalnych w nowej strategii lotniczej Polski zostaną poruszone następujące zagadnienia:
- CAPEX, proces inwestycyjny, budowa hoteli, infrastruktury terminalowej. Wzrost kosztów i rentowność lotnisk;
- lotniska regionalne w rozwoju strategii transportowej Polski;
- relacje strony cywilnej i wojskowej: współużytkowanie lotnisk, podział odpowiedzialności, ochrona infrastruktury;
- obsługa Polski centralnej przez 4 lotniska – jak optymalnie rozłożyć ruch?
- znaczenie budowy CPK dla rozwoju ruchu pasażerskiego na lotniskach regionalnych
W debacie wystąpią:
- Marcin Danił, Członek zarządu, Polskie Porty Lotnicze
- Maciej Lasek, Sekretarz stanu, Pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, Ministerstwo Infrastruktury
- Karol Przywara, Prezes zarządu, Port Lotniczy Wrocław
- Tomasz Szymczak, p.o. prezesa zarządu, Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin
- Tomasz Kloskowski, Prezes zarządu, Port Lotniczy Gdańsk (moderator)
Zapraszamy na Kongres, gdzie te oraz wiele innych tematów związanych z branżą rynku lotniczego będą przedmiotem dyskusji. To wydarzenie jest obowiązkowe dla wszystkich, którzy chcą zrozumieć, jak te sektory wzajemnie na siebie oddziałują i jak najlepiej kształtować ich wspólną przyszłość.