Czy Puławy staną się liderem zrównoważonego transportu? ZDG TOR wkracza do akcji!

Czy jest "miasteczko holenderskie" w dzielnicy Puław - Włostowice i czym jeszcze ten region może zaskoczyć?

Jeden z najstarszych drewnianych dworców kolejowych w Polsce to budynek dworca Puławy, choć lokalna nazwa to po prostu “Puławy Drewniane”. Obecnie nie jest to atrakcja turystyczna, a zaniedbany zabytek, choć do stacji można dojechać koleją. Wierzymy jednak, że wizja i przyszłość transportu w regionie rysuje się w zdecydowanie bardziej kolorowo.

Zespół Doradców Gospodarczych TOR właśnie pracuje nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Puławy. To projekt, który ma poprawić mobilność i jakość życia mieszkańców, obejmując miasto i gminę Puławy, Janowiec, Kazimierz Dolny, Końskowolę oraz Żyrzyn.

Wyobraźmy sobie region, w którym transport publiczny, rowerowy i pieszy są wygodne i szybkie, a także przyjazne dla środowiska. Środki transportu zamiast rywalizować ze sobą, korzystając z inteligentnych systemów transportowych, uzupełniają się. Natomiast autobusy MZK – zwane tu „eMkami” – są nie tylko synonimem punktualności, ale także ekologii, komfortu i dostępności.

Potencjał do rozwoju zrównoważonego transportu jest w tym regionie ogromny, a miasto Puławy już od dawna działa na rzecz zrównoważonej mobilności miejskiej. Jednym z przykładów jest dzielnica Puław – Włostowice – w której już w 2009 roku zrealizowano projekt „Miasteczko Holenderskie”. Jego celem było uspokojenie ruchu i poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, szczególnie na obszarach mieszkalnych, poprzez wprowadzenie zmian w infrastrukturze drogowej. To właśnie tam wdrożono rozwiązania, które zmniejszają prędkość pojazdów i promują bezpieczne poruszanie się na rowerze oraz pieszo.

My obecnie jesteśmy na drugim etapie prac nad PZMM – przygotowujemy raport diagnostyczno-strategiczny, który dokładnie przedstawi potrzeby i wyzwania regionu. Na podstawie analiz i konsultacji, SUMP wyznaczy cele na przyszłość, m.in. w zakresie redukcji emisji, poprawy dostępności transportu publicznego i stworzenia bardziej przyjaznych warunków dla rowerzystów i pieszych. Przy okazji, planujemy wdrożenie koncepcji Mobility as a Service (MaaS), co uczyni podróżowanie jeszcze bardziej wygodnym i zintegrowanym.

Czy ten region będzie wzorem mobilności miejskiej? Trzymajcie kciuki – my robimy wszystko, by tak się właśnie stało!