Rewolucja w Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych?

Jaka przyszłość FRPA?

Czym jest Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych?

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) to państwowy fundusz celowy, którego celem jest finansowe wsparcie samorządów w organizacji publicznego transportu zbiorowego. Dzięki niemu w wielu miejscowościach, zwłaszcza mniejszych, powstają nowe linie autobusowe. FRPA pomaga mieszkańcom dotrzeć do pracy, szkół, placówek zdrowia czy instytucji kultury, zmniejszając problem wykluczenia transportowego. W 2025 roku na wsparcie linii autobusowych przeznaczono 1,07 mld zł, co stanowi wzrost o 210 mln zł względem roku ubiegłego.

Większa rola marszałków województw

Jedną z kluczowych zmian w FRPA ma być zwiększenie kompetencji marszałków województw. Ministerstwo Infrastruktury chce, aby to oni koordynowali transport publiczny na swoich terenach. W ramach tej roli marszałkowie będą odpowiedzialni za eliminację „białych plam” transportowych. Dzięki przesunięciu środków na poziom regionalny, lokalne firmy transportowe zyskają większe wsparcie, a mieszkańcy – lepszy dostęp do komunikacji.

Elastyczne formy transportu – od taksówek na życzenie po pomoc sołtysów

Nowością w programie jest wprowadzenie elastycznych form transportu publicznego, które będą dostosowane do lokalnych potrzeb. W miejscowościach, gdzie regularne kursy autobusów są nieopłacalne, pojawi się możliwość organizacji transportu alternatywnego. Jak wyjaśnił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, może to obejmować współpracę z sołtysami, strażą pożarną czy innymi lokalnymi podmiotami.

Dopłaty do połączeń kolejowych i międzywojewódzkich

Nowe środki z FRPA obejmą także regionalny transport kolejowy. W ramach programu ministerstwo planuje dopłaty do połączeń lokalnych oraz międzywojewódzkich, które są obecnie nieekonomiczne. Samorządy wojewódzkie, które już dziś aktywnie rozwijają kolejowe połączenia regionalne, będą mogły liczyć na dodatkowe wsparcie finansowe, co przyczyni się do jeszcze lepszego skomunikowania regionów.

Ujednolicenie zasad i nowe systemy kontroli

Jednym z problemów wskazywanych przez samorządy była różnorodność wymogów formalnych i krótkie terminy składania wniosków. Propozycje zmian obejmują m.in. ujednolicenie terminów naborów, wprowadzenie jasnych zasad i możliwość modyfikowania tras już zgłoszonych we wnioskach. Resort infrastruktury zapowiedział również nowy system kontrolny, który ma eliminować nieprawidłowości w wykorzystaniu środków. Za weryfikację będą odpowiadały służby wojewody oraz inspekcja transportu drogowego.

Nowe możliwości dla transportu publicznego na horyzoncie?

Zmiany w FRPA mają na celu nie tylko zwiększenie finansowania transportu publicznego, ale także jego większe dostosowanie do potrzeb lokalnych społeczności. Elastyczność, większa rola marszałków i dopłaty do regionalnych połączeń mają być odpowiedzią na wyzwania związane z wykluczeniem transportowym. Prób reformy FRPA już w historii kilka było, czy kolejna będzie skuteczniejsza niż poprzednie?