Podróż transportem zbiorowym, poza samym faktem podjęcia decyzji o wyborze pociągu, autobusu lub tramwaju zamiast np. prywatnego auta, wiąże się z koniecznością zakupu biletu.
Jeszcze kilka lat temu naturalne było, że potrzebując biletu udajemy się do kiosku lub kupujemy go bezpośrednio u kierującego pojazdem. Jednak to się zmienia. Rozwój inteligentnych systemów transportowych i idea smart ticketing rewolucjonizują sposób w jaki przewoźnicy i organizatorzy transportu dystrybuują bilety. Dziś mało kto kupuje bilet u kierowcy, a coraz większą popularnością cieszą się biletomaty czy dedykowane aplikacje biletowe.
Niniejszy raport ma na celu pokazanie w jaki sposób przewoźnicy i organizatorzy transportu zbiorowego w Polsce wykorzystują nowoczesne rozwiązania do dystrybucji biletów. Analizie poddane zostały przedsiębiorstwa transportowe działające we wszystkich miastach wojewódzkich (dla województw kujawsko-pomorskiego i lubuskiego analizie poddano po 2 miasta) oraz 11 pasażerskich przewoźników kolejowych działających na terenie Polski.