Tragedie na przejazdach kolejowych

Co proponuje Urząd Transportu Kolejowego?

Więcej ofiar na przejazdach – problem, który wymaga reakcji

Liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce w 2024 roku gwałtownie wzrosła, przerywając trzyletni trend niewielkich spadków. Aż 49 osób straciło życie w wyniku zderzeń na przejazdach, co oznacza wzrost o 10 ofiar w porównaniu z 2023 rokiem. Wypadki te nie tylko niosą tragiczne konsekwencje dla ofiar i ich rodzin, ale także powodują ogromne utrudnienia w ruchu kolejowym. Przejazdy kolizyjne w poziomie szyn, zwłaszcza te o niskim standardzie zabezpieczeń, pozostają jednym z największych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego. Urząd Transportu Kolejowego (UTK) postuluje natychmiastowe działania, by ograniczyć ryzyko kolejnych tragedii.

Jak poprawić bezpieczeństwo na przejazdach?

Problem dotyczy głównie przejazdów kategorii D – niewyposażonych w rogatki ani sygnalizację świetlną. To właśnie tam dochodzi do ponad połowy wypadków. Eksperci wskazują, że jednym z kluczowych rozwiązań mogłaby być przebudowa najbardziej uczęszczanych przejazdów na bezkolizyjne skrzyżowania wielopoziomowe. To jednak kosztowna i czasochłonna opcja, dlatego konieczne jest również szybkie wdrożenie działań poprawiających dyscyplinę kierowców. UTK sugeruje zwiększenie wykrywalności wykroczeń na przejazdach poprzez instalację systemów monitoringu. Takie rozwiązanie pozwoliłoby rejestrować wykroczenia i automatycznie nakładać kary na kierowców, którzy ignorują znaki stop lub wjeżdżają na przejazd mimo czerwonego światła.

Monitoring czy rogatki? Koszty i efektywność rozwiązań

Zdaniem Marcina Treli, wiceprezesa UTK, instalacja rogatek na 500 najbardziej niebezpiecznych przejazdach kosztowałaby 750 mln zł, podczas gdy montaż kamer monitorujących mógłby zamknąć się w kwocie 80–180 mln zł. System monitoringu umożliwiłby automatyczne odczytywanie numerów rejestracyjnych pojazdów i wysyłanie mandatów do kierowców łamiących przepisy. Wprowadzenie takiego rozwiązania wymagałoby jednak zmian legislacyjnych.

Polska wciąż pozostaje daleko za europejską czołówką w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Chociaż liczba wypadków drogowych spadła w ostatnich latach, to na przejazdach kolejowo-drogowych sytuacja się pogarsza. Zdaniem ekspertów, nadszedł czas na bardziej stanowcze działania, które pozwolą skutecznie ograniczyć liczbę tragicznych zdarzeń.

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.