PL / EN

USŁUGI

dane

Audyty infrastruktury i bezpieczeństwa ruchu drogowego

Czym jest audyt infrastruktury i bezpieczeństwa ruchu drogowego 

Audyty infrastruktury i bezpieczeństwa ruchu drogowego to usługa, która ma na celu niezależną, szczegółową i techniczną ocenę cech projektowanej, budowanej, przebudowywanej lub użytkowanej przestrzeni publicznej – infrastruktury punktowej i liniowej – pod względem bezpieczeństwa i dostępności uczestników ruchu drogowego.  

W przypadku transportu drogowego infrastrukturę liniową stanowią: 

  • drogi samochodowe – drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne, które tworzą sieć dróg publicznych oraz drogi ekspresowe czy autostrady; 
  • wyposażenie dróg, takie jak: mosty, tunele, przepusty, ronda, nasypy i inne budowle inżynieryjne.  

Infrastrukturę punktową w transporcie drogowym stanowią: 

  • obiekty służące obsłudze pasażerów (dworce, stanowiska autobusowe, zatoczki i przystanki, dojścia dla pieszych); 
  • obiekty służące obsłudze ładunków (magazyny, drogi dojazdowe, rampy załadunkowe, urządzenia wagowe i dźwigowe, oraz punkty ładunkowe). 

Cechami usługi są:

  • niezależność: audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego jest przeprowadzany przez niezależnych ekspertów, którzy nie są związani z projektantami ani wykonawcami; zapewnia to obiektywną ocenę. 
  • szczegółowość: audyt analizuje różne aspekty infrastruktury drogowej, takie jak geometria, oznakowanie, oświetlenie, sygnalizacja świetlna i inne. 
  • techniczna ocena: opiera się na wiedzy technicznej i normach bezpieczeństwa drogowego.

Kiedy audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego jest obowiązkowy? 

Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadza się, obligatoryjnie, w kilku sytuacjach wskazanych w art. 24j Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych: 

  • w ramach opracowywania na potrzeby decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach karty informacyjnej przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, ich ewentualnego uzupełniania oraz gdy w toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wyniknie potrzeba przedstawienia nowego wariantu drogi; 
  • przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o pozwoleniu na budowę albo przed zgłoszeniem wykonywania robót; 
  • przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi lub przed zawiadomieniem o zakończeniu budowy drogi albo przed zakończeniem przebudowy drogi; 
  • przed upływem 12 miesięcy od dnia oddania drogi do użytkowania. 

Odbiorcy usługi: 

Usługa ze względu na swoją kompleksowość adresowana jest do różnorodnych podmiotów: 

  • zarządców dróg, projektantów i wykonawców: audyt pomaga im dostosować projekt lub realizację projektu do najnowszych standardów i norm bezpieczeństwa;
  • władz samorządowych każdego szczebla i urzędów centralnych, np. GDDKiA: usługa wspiera podejmowanie decyzji dotyczących infrastruktury drogowej;
  • przedsiębiorstw publicznych i prywatnych, np. firm przewozowych. 

Dlaczego warto korzystać z audytów infrastruktury i bezpieczeństwa ruchu drogowego? 

Audyt infrastruktury i bezpieczeństwa ruchu drogowego to istotne narzędzie, które przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Zaletami tego procesu są: 

  1. identyfikacja potencjalnych zagrożeń: audyt pozwala na wykrycie potencjalnych problemów związanych z infrastrukturą drogową i organizacją ruchu. To umożliwia wcześniejsze działania naprawcze, zanim zagrożenia staną się realnymi problemami;
  2. optymalizacja projektów drogowych: audyt przeprowadzany na etapie projektowania pozwala na dostosowanie rozwiązań do wymagań bezpieczeństwa. Dzięki temu można uniknąć błędów projektowych, które mogłyby prowadzić do wypadków; 
  3. redukcja ryzyka wypadków: poprawa infrastruktury i organizacji ruchu na podstawie wyników audytu może znacząco zmniejszyć liczbę wypadków drogowych oraz ich skutków; 
  4. zwiększenie świadomości bezpieczeństwa: audyt może uwrażliwić projektantów, inżynierów i decydentów na kwestie związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego. To przyczynia się do lepszego podejścia do projektowania i zarządzania drogami. 
  5. efektywność kosztowa: audyt jest stosunkowo niedrogi w porównaniu z kosztami wynikającymi z wypadków drogowych. Inwestycje w bezpieczeństwo na etapie projektowania są zwykle bardziej opłacalne niż późniejsze naprawy. 

Audyty to element poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Środki na ten cel możliwe są do uzyskania zarówno z budżetu państwa (np. Z Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej), jak i ze środków unijnych (np. z KPO, Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko czy Programów Regionalnych 2021-2027).