Bezpieczeństwo ruchu drogowego się w Polsce nie przyjęło?

Czy zasady są po to, by je łamać? Nawet gdy kosztem jest ludzkie życie?

W 2023 roku na polskich drogach zginęły 1893 osoby, podczas gdy w Norwegii – 110. Wartości bezwzględne pokazują w temacie BRD przepaść między tymi krajami. Wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych wygląda lepiej, choć 21 os./1 mln mieszkańców w Norwegii to wciąż o ponad połowę mniej niż w Polsce (50 os./1 mln mieszkańców).

Czy Wizja Zero zakładająca w perspektywie długofalowej brak ciężkich obrażeń i ofiar śmiertelnych wypadków drogowych to utopia? Czy warto może skorzystać z norweskich rozwiązań?

Dziś podczas konferencji „POL – NOR II Współpraca w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego – wymiana doświadczeń i dobrych praktyk” prezentujemy wyniki opracowania pt. „Kompleksowe badania porównawczego w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego Norwegii i Polski” przygotowanego na zlecenie Komendy Głównej Policji.

Rekomendacje w analizie, które mogą zbliżyć Polskę do standardów Norwegii, częściowo wpisują się w ostatnie planowane zmiany zaostrzenia przepisów, nad którymi pracują 3 resorty: Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwo Infrastruktury. Jak niektóre rozwiązania wyglądają w Norwegii?

  • Bardziej restrykcyjny system punktów karnych: w Norwegii okres obowiązywania punktów karnych to aż 3 lata (w Polsce obecnie rok), a „młodociani kierowcy” w okresie próbnym otrzymują podwójną liczbę punktów karnych.
  • Utrata uprawnień do prowadzenia pojazdów przy wykroczeniach związanych z przekraczaniem dopuszczalnej prędkości: w Norwegii występuje przy przekroczeniu prędkości o ponad 25 km/h, zarówno na obszarze zabudowanym jak i niezabudowanym (w Polsce pomysł ujednolicenia kryteriów utraty prawa jazdy bez względu na obszar jest dopiero analizowany); przy przekroczeniu prędkości powyżej 50 km/h uprawnienia odbierane są na okres 15–18 miesięcy, a egzamin na prawo jazdy należy zdać ponownie.
  • Kara bezwarunkowego pozbawienia wolności za jazdę pod wpływem alkoholu: w Norwegii prowadzenie pojazdu w przypadku stężenia alkoholu we krwi powyżej 0,7‰ oznacza karę bezwarunkowego pozbawienia wolności – miesiąc lub dłużej (w Polsce takie rozwiązania są obecnie analizowane, jednak miałoby ono dotyczyć stanu nietrzeźwości powyżej 1,5 ‰).

Jaki będzie ostatecznie rządowy projekt zmian w zakresie BRD? Które z powyższych pomysłów zostaną wzięte pod uwagę? Na te odpowiedzi musimy poczekać niestety do I kwartału przyszłego roku.

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.