Czy tańsze bilety przekonają do korzystania z kolei?

Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany, które mogą wstrząsnąć rynkiem transportowym

Ministerstwo Finansów podkreśla, że zerowa stawka VAT na bilety transportu publicznego jest jednym z kluczowych działań wspierających zrównoważoną mobilność w Polsce. Taki ruch ma na celu nie tylko obniżenie kosztów podróży dla pasażerów. To również wsparcie w wyrównywaniu szans między transportem drogowym a kolejowym.

Zrównoważenie transportu drogowego i kolejowego

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury omawiano problem dominacji transportu drogowego w Polsce. Eksperci wskazali na potrzebę inwestowania w kolej, jako bardziej ekologiczny i efektywny środek transportu. Wprowadzenie zerowego VAT na bilety kolejowe mogłoby stać się ważnym impulsem do zmiany obecnych preferencji pasażerów, którzy częściej wybierają transport drogowy.

Dzięki obniżeniu stawek VAT transport publiczny zyska większą dostępność, co może znacząco wpłynąć na zmniejszenie natężenia ruchu drogowego. W efekcie możliwe jest ograniczenie emisji CO2, poprawa jakości powietrza oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

Zerowy VAT to szczególne wsparcie i zachęta dla wyboru transportu publicznego, gdy mamy do czynienia z planem zakupu kilku biletów okresowych w rodzinie, a nie rzecz jasna pojedynczego przejazdu od czasu do czasu za 4,40 tramwajem w Warszawie. To także ważne rozwiązanie, gdy mówimy o zrównoważonym rozwoju transportu i racjonalnym wyborze środka lokomocji przy jak widać raczej niechęci do przywrócenia nawet niskich stawek opłat za przejazd autostradami dla samochodów osobowych – komentuje Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Korzyści dla pasażerów i środowiska

Planowane zmiany mogą przynieść wymierne korzyści zarówno dla obywateli, jak i środowiska. Niższe ceny biletów sprawią, że transport publiczny stanie się bardziej atrakcyjny finansowo. Z kolei większa liczba pasażerów w komunikacji zbiorowej zmniejszy ruch samochodowy na polskich drogach.

Ministerstwo Finansów zapewnia, że prace nad zerowym VAT na bilety trwają i są priorytetem. Podkreśla, że rozwiązanie to nie tylko przyniesie korzyści ekonomiczne dla pasażerów, ale również wspomoże realizację celów środowiskowych, takich jak redukcja emisji gazów cieplarnianych oraz ochrona zasobów naturalnych.

Wspólny cel „zrównoważona mobilność” zapowiadany od dawna.

Promowanie zrównoważonej mobilności wymaga skoordynowanych działań na wielu poziomach – od polityki podatkowej po inwestycje w infrastrukturę kolejową. Obniżenie podatku VAT na bilety na transport publiczny to postulat osób związanych z branżą transportową od wielu lat. Pierwsze podejście władz polskich miało miejsce w 2020 roku. Jednak wtedy Komisja Europejska odrzuciła wniosek derogacyjny z powodów proceduralnych Obniżenie VAT na bilety zapowiadał również prezydent Andrzej Duda.

Kolejnymi argumentami, tym razem Ministerstwa Finansów, było, iż ze względu na uzgodnienia międzynarodowe w tej kwestii na szczeblu unijnym trzeba po prostu czekać. Jednak w 2022 r. roku weszła w życie nowa unijna dyrektywa o VAT. Od tego momentu państwa członkowskie mogły już obniżać VAT na przewóz osób samodzielnie. Taki krok wykonała m.in. Finlandia.

Po zamieszaniu związanym z podniesieniem cen biletów przez PKP Intercity, z czego spółka ostetcznie się wycofała, w lutym 2023 r. do sejmu trafił poselski projekt. Zakładał on obniżenie stawki podatku VAT 0 proc. dla transportu kolejowego pasażerskiego międzymiastowego. Posłowie klubu parlamantarnego Lewicy szacowali wtedy koszt dla budżetu państwa na poziomie ok. 0,4 mld. Niestety projekt nie przeszedł.

Czy nadchodzący rok 2025 okaże się w tej sprawie przełomowy?