Metropolia warszawska bez ustawy – samorządy czekają, resorty odpowiadają

Petycja ws. ustawy metropolitalnej dla Warszawy rozpatrzona – co dalej?

Samorządowcy apelują o ustawę metropolitalną dla Warszawy

Brak ram prawnych do organizacji transportu publicznego na poziomie metropolitalnym to jeden z głównych problemów wskazanych podczas lutowego Sympozjum Samorządowców „Sprawny transport w aglomeracji rozwiązaniem problemu korków”, zorganizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli samorządów, organizatorów transportu i ekspertów, którzy wspólnie zdiagnozowali główne bariery funkcjonowania zrównoważonej mobilności w obszarze metropolii warszawskiej. Kluczowy wniosek? Potrzebna jest ustawa metropolitalna dla metropolii warszawskiej, która umożliwiłaby powołanie wspólnego organizatora transportu, integrację taryf i połączeń oraz bardziej sprawiedliwy system finansowania usług przewozowych.

W odpowiedzi na głos samorządowców, ZDG TOR skierował petycję do Ministerstwa InfrastrukturyMinisterstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, apelując o rozpoczęcie prac legislacyjnych. Dziś znamy już oficjalne stanowiska obu resortów.

Ministerstwa odpowiadają: pozytywna ocena, ale bez konkretnej daty

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że petycja została rozpatrzona pozytywnie, a resort deklaruje gotowość do współpracy z MSWiA, jeżeli zapadnie decyzja o przygotowaniu projektu ustawy. W odpowiedzi wskazano również na trwającą rewizję przepisów dot. transportu zbiorowego, obejmującą m.in. ustawę o publicznym transporcie zbiorowym oraz Fundusz rozwoju przewozów autobusowych. Celem tych działań jest wzmocnienie roli marszałków województw jako integratorów przewozów i ustanowienie minimalnych standardów dostępności usług.

Z kolei MSWiA przypomniało, że trwają obecnie prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim oraz nad projektem ustawy dla województwa pomorskiego. Równolegle działa grupa robocza ds. uregulowań prawnych dla obszarów metropolitalnych, która planuje opracowanie przepisów zarówno dla metropolii monocentrycznych (jak warszawska), jak i policentrycznych. Resort zadeklarował otwartość na współpracę z samorządami w tym zakresie.

Chaos taryfowy i wykluczenie zamiast spójnej mobilności

Metropolia warszawska liczy ponad 3,3 mln mieszkańców i obejmuje 70 gmin oraz 9 powiatów. Codziennie do Warszawy dojeżdża ponad 390 tys. osób. To ruch, który bez efektywnego i zintegrowanego systemu transportu publicznego prowadzi do wzrostu liczby samochodów, korków i zanieczyszczenia powietrza. Samorządy uczestniczące w sympozjum zwróciły uwagę, że obecne rozwiązania ustawowe nie pozwalają na:

  • prowadzenie spójnej polityki taryfowej,
  • efektywne finansowanie transportu,
  • koordynację inwestycji infrastrukturalnych z udziałem PKP PLK, GDDKiA czy samorządów,
  • planowanie przestrzenne powiązane z siecią transportu.

Postulowana ustawa metropolitalna umożliwiłaby utworzenie związku metropolitalnego jako organizatora transportu, wprowadzenie biletu metropolitalnego, uspójnienie działań inwestycyjnych i lepsze zarządzanie środkami publicznymi w skali metropolii. Choć resorty nie wskazały konkretnych terminów, złożone deklaracje mogą być pierwszym krokiem do zmiany, na którą samorządy czekają od lat.

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.