Samorządowcy apelują o ustawę metropolitalną dla Warszawy
Brak ram prawnych do organizacji transportu publicznego na poziomie metropolitalnym to jeden z głównych problemów wskazanych podczas lutowego Sympozjum Samorządowców „Sprawny transport w aglomeracji rozwiązaniem problemu korków”, zorganizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli samorządów, organizatorów transportu i ekspertów, którzy wspólnie zdiagnozowali główne bariery funkcjonowania zrównoważonej mobilności w obszarze metropolii warszawskiej. Kluczowy wniosek? Potrzebna jest ustawa metropolitalna dla metropolii warszawskiej, która umożliwiłaby powołanie wspólnego organizatora transportu, integrację taryf i połączeń oraz bardziej sprawiedliwy system finansowania usług przewozowych.
W odpowiedzi na głos samorządowców, ZDG TOR skierował petycję do Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, apelując o rozpoczęcie prac legislacyjnych. Dziś znamy już oficjalne stanowiska obu resortów.
Ministerstwa odpowiadają: pozytywna ocena, ale bez konkretnej daty
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że petycja została rozpatrzona pozytywnie, a resort deklaruje gotowość do współpracy z MSWiA, jeżeli zapadnie decyzja o przygotowaniu projektu ustawy. W odpowiedzi wskazano również na trwającą rewizję przepisów dot. transportu zbiorowego, obejmującą m.in. ustawę o publicznym transporcie zbiorowym oraz Fundusz rozwoju przewozów autobusowych. Celem tych działań jest wzmocnienie roli marszałków województw jako integratorów przewozów i ustanowienie minimalnych standardów dostępności usług.
Z kolei MSWiA przypomniało, że trwają obecnie prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim oraz nad projektem ustawy dla województwa pomorskiego. Równolegle działa grupa robocza ds. uregulowań prawnych dla obszarów metropolitalnych, która planuje opracowanie przepisów zarówno dla metropolii monocentrycznych (jak warszawska), jak i policentrycznych. Resort zadeklarował otwartość na współpracę z samorządami w tym zakresie.
Chaos taryfowy i wykluczenie zamiast spójnej mobilności
Metropolia warszawska liczy ponad 3,3 mln mieszkańców i obejmuje 70 gmin oraz 9 powiatów. Codziennie do Warszawy dojeżdża ponad 390 tys. osób. To ruch, który bez efektywnego i zintegrowanego systemu transportu publicznego prowadzi do wzrostu liczby samochodów, korków i zanieczyszczenia powietrza. Samorządy uczestniczące w sympozjum zwróciły uwagę, że obecne rozwiązania ustawowe nie pozwalają na:
- prowadzenie spójnej polityki taryfowej,
- efektywne finansowanie transportu,
- koordynację inwestycji infrastrukturalnych z udziałem PKP PLK, GDDKiA czy samorządów,
- planowanie przestrzenne powiązane z siecią transportu.
Postulowana ustawa metropolitalna umożliwiłaby utworzenie związku metropolitalnego jako organizatora transportu, wprowadzenie biletu metropolitalnego, uspójnienie działań inwestycyjnych i lepsze zarządzanie środkami publicznymi w skali metropolii. Choć resorty nie wskazały konkretnych terminów, złożone deklaracje mogą być pierwszym krokiem do zmiany, na którą samorządy czekają od lat.