USŁUGI

dane

Audyty infrastruktury i bezpieczeństwa ruchu drogowego

Czym jest audyt infrastruktury i bezpieczeństwa ruchu drogowego 

Audyty infrastruktury i bezpieczeństwa ruchu drogowego to usługa, która ma na celu niezależną, szczegółową i techniczną ocenę cech projektowanej, budowanej, przebudowywanej lub użytkowanej przestrzeni publicznej – infrastruktury punktowej i liniowej – pod względem bezpieczeństwa i dostępności uczestników ruchu drogowego.  

W przypadku transportu drogowego infrastrukturę liniową stanowią: 

  • drogi samochodowe – drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne, które tworzą sieć dróg publicznych oraz drogi ekspresowe czy autostrady; 
  • wyposażenie dróg, takie jak: mosty, tunele, przepusty, ronda, nasypy i inne budowle inżynieryjne.  

Infrastrukturę punktową w transporcie drogowym stanowią: 

  • obiekty służące obsłudze pasażerów (dworce, stanowiska autobusowe, zatoczki i przystanki, dojścia dla pieszych); 
  • obiekty służące obsłudze ładunków (magazyny, drogi dojazdowe, rampy załadunkowe, urządzenia wagowe i dźwigowe, oraz punkty ładunkowe). 

Cechami usługi są:

  • niezależność: audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego jest przeprowadzany przez niezależnych ekspertów, którzy nie są związani z projektantami ani wykonawcami; zapewnia to obiektywną ocenę. 
  • szczegółowość: audyt analizuje różne aspekty infrastruktury drogowej, takie jak geometria, oznakowanie, oświetlenie, sygnalizacja świetlna i inne. 
  • techniczna ocena: opiera się na wiedzy technicznej i normach bezpieczeństwa drogowego.

Kiedy audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego jest obowiązkowy? 

Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadza się, obligatoryjnie, w kilku sytuacjach wskazanych w art. 24j Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych: 

  • w ramach opracowywania na potrzeby decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach karty informacyjnej przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, ich ewentualnego uzupełniania oraz gdy w toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wyniknie potrzeba przedstawienia nowego wariantu drogi; 
  • przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o pozwoleniu na budowę albo przed zgłoszeniem wykonywania robót; 
  • przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi lub przed zawiadomieniem o zakończeniu budowy drogi albo przed zakończeniem przebudowy drogi; 
  • przed upływem 12 miesięcy od dnia oddania drogi do użytkowania. 

Odbiorcy usługi: 

Usługa ze względu na swoją kompleksowość adresowana jest do różnorodnych podmiotów: 

  • zarządców dróg, projektantów i wykonawców: audyt pomaga im dostosować projekt lub realizację projektu do najnowszych standardów i norm bezpieczeństwa;
  • władz samorządowych każdego szczebla i urzędów centralnych, np. GDDKiA: usługa wspiera podejmowanie decyzji dotyczących infrastruktury drogowej;
  • przedsiębiorstw publicznych i prywatnych, np. firm przewozowych. 

Dlaczego warto korzystać z audytów infrastruktury i bezpieczeństwa ruchu drogowego? 

Audyt infrastruktury i bezpieczeństwa ruchu drogowego to istotne narzędzie, które przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Zaletami tego procesu są: 

  1. identyfikacja potencjalnych zagrożeń: audyt pozwala na wykrycie potencjalnych problemów związanych z infrastrukturą drogową i organizacją ruchu. To umożliwia wcześniejsze działania naprawcze, zanim zagrożenia staną się realnymi problemami;
  2. optymalizacja projektów drogowych: audyt przeprowadzany na etapie projektowania pozwala na dostosowanie rozwiązań do wymagań bezpieczeństwa. Dzięki temu można uniknąć błędów projektowych, które mogłyby prowadzić do wypadków; 
  3. redukcja ryzyka wypadków: poprawa infrastruktury i organizacji ruchu na podstawie wyników audytu może znacząco zmniejszyć liczbę wypadków drogowych oraz ich skutków; 
  4. zwiększenie świadomości bezpieczeństwa: audyt może uwrażliwić projektantów, inżynierów i decydentów na kwestie związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego. To przyczynia się do lepszego podejścia do projektowania i zarządzania drogami. 
  5. efektywność kosztowa: audyt jest stosunkowo niedrogi w porównaniu z kosztami wynikającymi z wypadków drogowych. Inwestycje w bezpieczeństwo na etapie projektowania są zwykle bardziej opłacalne niż późniejsze naprawy. 

Audyty to element poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Środki na ten cel możliwe są do uzyskania zarówno z budżetu państwa (np. Z Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej), jak i ze środków unijnych (np. z KPO, Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko czy Programów Regionalnych 2021-2027). 

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.