Jak będzie wyglądać codzienny dojazd do pracy przeciętnego Kowalskiego? Jakie nowe obowiązki czekają samorządy?
Na razie projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych trafił do konsultacji. Nowe regulacje mają nakładać obowiązek utworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców w przypadku przekroczenia dopuszczalnego poziomu NO2. Prawdopodobnie będą to: Warszawa, Kraków, Wrocław oraz Katowice. Nowe przepisy zakładają też nabywanie przez te miasta, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz podmioty dokonujące przewozów na tym obszarze wyłącznie autobusów zeroemisyjnych.
W kontekście rosnącej świadomości ekologicznej coraz więcej miast rozważa wprowadzenie zeroemisyjnego transportu publicznego. Na koniec maja 2023 roku, według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego były zarejestrowane w Polsce 1323 autobusy zeroemisyjne. Jednak dlaczego nie wszystkie miasta mogą już teraz pochwalić się zeroemisyjnymi autobusami?
Zgodnie z obecnym brzmieniem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, gminy powyżej 50 tysięcy mieszkańców są zobowiązane co trzy lata przygotować analizę kosztów i korzyści (AKK). W tym roku w przypadku wielu gmin mija właśnie kolejny 3-letni okres.
Czym jest AKK?
AKK to proces, który w kontekście transportu zeroemisyjnego obejmuje koszty zakupu nowych pojazdów, modernizację infrastruktury, koszty ich użytkowania oraz potencjalne korzyści, takie jak poprawa jakości powietrza, redukcja hałasu i zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. To potencjalnie krok w stronę zrównoważonego rozwoju, jednak w wielu przypadkach analiza wykazuje, że wymiana taboru nie jest obecnie opłacalna i gmina nie musi realizować obowiązku osiągnięcia poziomu udziału autobusów zeroemisyjnych.
ZDG TOR obecnie realizuje kilka projektów, w ramach których przygotowuje AKK dla różnych miast: średnich jak Ełk, dużych jak Wrocław, a nawet dla kolosów jak GZM. Wierzymy, że w ten sposób nie tylko pomożemy gminom i metropolii wypełnić ustawowy obowiązek, ale przede wszystkim dokładnie ocenić możliwe scenariusze, przenalizować sytuację szerzej oraz zaplanować wprowadzanie zeroemisyjnych rozwiązań transportowych.
Natomiast pamiętajmy, że redukcja emisji gazów cieplarnianych to nie tylko kwestia wymiany taboru. Miasta prowadzą również inne działania mające na celu zmniejszenie emisji. W takich sytuacjach wymiana taboru na zeroemisyjny, mimo negatywnej oceny AKK, może być decyzją wynikająca z ambicji włodarzy miejskich oraz dostępnych funduszy, a nie zawsze z twardych kalkulacji ekonomicznych.
Szerzej o analizie kosztów i korzyści piszemy na naszej stronie!