Stworzona po długich konsultacjach, obecnie poddawana ocenie śródokresowej. Czy Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu wciąż jest aktualna? W obliczu nowych europejskich wyzwań to szczególnie uzasadnione pytanie.
Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku (SZRT), przyjęta w 2019 roku, to fundament polskiej polityki transportowej na najbliższą dekadę. Dokument, nad którym prace rozpoczęto już w 2017 roku, był wynikiem wieloletnich analiz, trudnych konsultacji i kilkudziesięciu uwag do projektu dokumentu. Jednak od momentu powstania SZRT świat transportu mocno się zmienił. Europejski Zielony Ład, nowe regulacje unijne i dynamiczne wyzwania, takie jak wojna w Ukrainie. To wszystko wpływa na całą branżę.
ZDG TOR, na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury, realizuje projekt pod nazwą “Ocena funkcjonowania Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku”.
Przez najbliższe tygodnie będziemy intensywnie pracować nad raportem, który dostarczy odpowiedzi na kluczowe pytania, takie jak na przykład:
- Czy cele przyjęte w strategii odpowiadają współczesnym wyzwaniom – takim jak zmiany klimatyczne, wojna w Ukrainie czy dynamiczne regulacje unijne? Czy należy je zmienić?
- Jakie powinny być obszary priorytetowe w nowej strategii rozwoju transportu, biorąc pod wnioski z ewaluacji SZRT oraz aktualne wyzwania rozwojowe?
- Czy proces doboru projektów strategicznych zawartych w SZRT był trafny z punktu widzenia realizacji celów strategii?
- Czy system monitorowania SZRT był skuteczny?
- Czy poza wskaźnikami i projektami strategicznymi zasadne jest monitorowanie innych elementów?
Raport ma wykazać, które elementy strategii wymagają korekty, a które mogą być kontynuowane bez zmian. Dodatkowo zweryfikujemy, czy obecny system wdrażania projektów transportowych jest trafny i skuteczny, a także czy pozwala na elastyczne reagowanie na nowe wyzwania.