GUS ujawnia skalę problemu – transport publiczny poza zasięgiem milionów Polaków

Cena biletu czy brak połączeń? Główne przyczyny transportowego ubóstwa w Polsce

Jak duży jest problem transportowego ubóstwa?

Najnowszy raport GUS za 2024 rok pokazuje wyraźne różnice w dostępie do transportu publicznego między mieszkańcami dużych miast a osobami żyjącymi na wsi. Podczas gdy w metropoliach z transportu publicznego korzysta ponad 90% gospodarstw domowych, w mniejszych miejscowościach i na obszarach wiejskich odsetek ten spada do zaledwie 43%.

Eksperci alarmują, że brak połączeń i wysokie koszty biletów prowadzą do sytuacji, w której mieszkańcy wielu rejonów są zmuszeni do pozostawania w domach. Problem dotyczy przede wszystkim województw o niższym stopniu urbanizacji, takich jak mazowieckie (poza Warszawą) czy wielkopolskie.

– Dane GUS, choć ujęte w skali kraju, pokazują wyraźnie, gdzie występuje największe wykluczenie transportowe. Niestety, brak szczegółowych danych na poziomie gmin utrudnia dokładniejszą analizę problemu – komentuje Bartłomiej Kasiuk, ekspert ZDG TOR.

Z kolei Maciej Mysona, Dyrektor Rozwoju Biznesu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR dodaje, że metodyka badania odnosi się do gospodarstw domowych. Nie analizuje użytkowników środku transportu i w rzeczywistości nie wskazuje, jaki jest modal split podróży transportem. „Niestety tak zebrane dane nie mogą być użytkowane np. do monitoringu strategii transportowych czy rzetelnego pokazania zmian w mobilności.

Koszty transportu publicznego – bariera dla wielu gospodarstw domowych

Raport GUS podkreśla, że dla 25% gospodarstw domowych koszty transportu publicznego stanowią znaczące obciążenie finansowe. W dużych miastach, gdzie dostępność komunikacji miejskiej jest wysoka, miesięczne wydatki na bilety wynoszą średnio 150-200 zł. W przypadku mieszkańców wsi i małych miast, którzy muszą dojeżdżać do pracy lub szkół, kwoty te bywają znacznie wyższe.

Przykładem może być Gorzów Wielkopolski, gdzie miesięczny koszt biletu dla osób dojeżdżających PKS-em może sięgać nawet 800 zł. Dla wielu rodzin to suma, której nie mogą sobie pozwolić, co dodatkowo pogłębia wykluczenie transportowe.

– Największe problemy mają mieszkańcy miejscowości oddalonych od głównych węzłów komunikacyjnych. Wysokie ceny biletów i niska częstotliwość kursowania autobusów sprawiają, że transport publiczny nie jest realną alternatywą dla samochodu – podkreśla Kasiuk.

FRPA i reformy – czy samorządy poprawią sytuację?

W odpowiedzi na problem wykluczenia komunikacyjnego rząd zwiększył dofinansowanie dla samorządów z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA). Program ten ma pomóc w uruchamianiu nowych połączeń autobusowych, zwłaszcza na terenach słabo skomunikowanych. Jednak eksperci zwracają uwagę, że same dopłaty do przewozów nie rozwiążą problemu.

– Konieczne jest kompleksowe podejście do transportu publicznego. Potrzebujemy lepszej koordynacji rozkładów jazdy, reformy systemu ulg ustawowych oraz inwestycji w infrastrukturę przystankową. Bez tego samo zwiększenie liczby połączeń nie wystarczy – ocenia Kasiuk.

Na szczęście temat ten został poruszony na ostatnim posiedzeniu FRPA. Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec zapowiedział intensywne prace nad poprawą dostępności transportu publicznego, w tym reformę ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Czy te zmiany wystarczą, by skutecznie walczyć z wykluczeniem transportowym? To pytanie pozostaje otwarte.

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.