Podróż po Polsce na jednym bilecie? Ministerstwo Infrastruktury podjęło kolejny krok w kierunku integracji biletowo-taryfowej. W Dzienniku Urzędowym Ministra Infrastruktury opublikowano zarządzenie o powołaniu Zespołu do spraw realizacji projektu „Ogólnopolski Bilet Zintegrowany”. Celem jest stworzenie systemu, który umożliwi zakup jednego biletu na różne środki transportu publicznego w całym kraju.
Kto znajdzie się w zespole?
Nowo powołany zespół ma za zadanie opracowanie, wdrożenie oraz monitorowanie postępów prac nad projektem. Jego strukturę tworzą:
- Komitet Sterujący, w skład którego wchodzą Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Szef Gabinetu Politycznego Ministra oraz Dyrektor Instytutu Kolejnictwa,
- Biuro Projektów, złożone m.in. z Dyrektora Departamentu Kolejnictwa, jego zastępcy oraz przedstawicieli kluczowych departamentów w Ministerstwie Infrastruktury.
Ponadto, zgodnie z zarządzeniem, w pracach nad Ogólnopolskim Biletem Zintegrowanym mogą uczestniczyć również przedstawiciele samorządów, których wiedza i doświadczenie będą cenne przy realizacji poszczególnych etapów projektu. Wsparcie samorządów w tym zakresie może odegrać kluczową rolę w integracji taryfowej transportu regionalnego i miejskiego.
Jak będzie działać Ogólnopolski Bilet Zintegrowany?
Projekt zakłada stworzenie systemu umożliwiającego zakup biletu na różne rodzaje transportu publicznego, niezależnie od przewoźnika czy środka transportu. Według wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka, system obejmie m.in.:
- bilety jednorazowe ważne na określonej trasie, niezależnie od przewoźnika i godziny odjazdu,
- bilety abonamentowe uwzględniające wszystkich przewoźników kolejowych oraz opcjonalnie komunikację miejską,
- docelowo cały transport publiczny w Polsce.
Co to oznacza dla pasażerów i samorządów?
Zgodnie z harmonogramem, pierwszy etap projektu, obejmujący komponent kolejowy, ma zakończyć się do 31 grudnia 2027 r.
Dla pasażerów Ogólnopolski Bilet Zintegrowany to szansa na wygodniejsze podróże bez konieczności zakupu oddzielnych biletów na różne etapy trasy. Dla samorządów oznacza to możliwość ścisłej współpracy z Ministerstwem Infrastruktury przy kształtowaniu jednolitego systemu taryfowego.
Realizacja projektu wymaga jeszcze wielu prac i uzgodnień, ale jego powołanie to kluczowy krok w kierunku prawdziwej integracji transportu publicznego w Polsce. Czy uda się doprowadzić go do końca w zaplanowanym terminie? To będzie zależało zarówno od Ministerstwa, jak i od zaangażowania samorządów.