Ubóstwo i wykluczenie transportowe w cieniu ETS2

Nowy raport ZDG TOR o tym, dlaczego nie można pominąć roweru w transformacji klimatycznej.

Rower w służbie klimatu i dostępności. Nowy raport ZDG TOR

Transformacja klimatyczna stanie się faktem – już w 2027 roku zacznie obowiązywać ETS2, czyli unijny system handlu emisjami dla transportu i budynków. To oznacza realny wzrost cen paliw i kosztów życia, szczególnie w regionach o słabej dostępności transportu publicznego. Odpowiedzią na to wyzwanie ma być Społeczny Fundusz Klimatyczny (SFK). W nowym raporcie Zespół Doradców Gospodarczych TOR pokazuje, jak dzięki wsparciu z SFK rower może stać się kluczowym elementem polityki klimatycznej i społecznej – szczególnie w Polsce lokalnej.

11,4 miliarda euro dla Polski. Jak mądrze wykorzystać środki z SFK?

SFK to nowy unijny instrument wspierający gospodarstwa domowe i społeczności najbardziej narażone na ubóstwo energetyczne i transportowe. Polska ma otrzymać z Funduszu 11,4 miliarda euro na lata 2026–2032. Środki te mają trafić m.in. na poprawę efektywności energetycznej i rozwój niskoemisyjnego transportu.

Eksperci ZDG TOR wskazują, że rower – w tym elektryczny – może być jednym z najbardziej efektywnych narzędzi tej transformacji. Koszt roweru jest nieporównywalnie niższy niż zakupu samochodu elektrycznego. A jego dostępność można znacząco zwiększyć, wdrażając dopłaty, rozwijając systemy roweru publicznego i inwestując w infrastrukturę.

Wykluczenie transportowe to realny problem. Rower może pomóc

Ponad 13 mln osób w Polsce mieszka na obszarach zagrożonych wykluczeniem transportowym. Brakuje tam codziennych połączeń autobusowych i kolejowych. W wielu gminach nie ma ani jednego kursu transportu zbiorowego w ciągu dnia. Dla mieszkańców takich miejscowości rower to często jedyna alternatywa dla samochodu.

Raport ZDG TOR pokazuje, że inwestycje w rozwój transportu rowerowego mogą wspierać cele klimatyczne, ale też przeciwdziałać rosnącym nierównościom społecznym. Odpowiednie zaplanowanie wykorzystania SFK może sprawić, że rower stanie się symbolem sprawiedliwej transformacji – dostępnej również poza dużymi miastami.

Raport „Rower w służbie polityki klimatycznej, społecznej i mobilnościowej” powstał w odpowiedzi na brak uwzględnienia roweru w kluczowych dokumentach rządowych dotyczących SFK. ZDG TOR prezentuje konkretne rekomendacje, jak włączyć ten środek transportu do planowanych działań i programów.

Pełna wersja raportu już dostępna!

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.