Rower w służbie klimatu i dostępności. Nowy raport ZDG TOR
Transformacja klimatyczna stanie się faktem – już w 2027 roku zacznie obowiązywać ETS2, czyli unijny system handlu emisjami dla transportu i budynków. To oznacza realny wzrost cen paliw i kosztów życia, szczególnie w regionach o słabej dostępności transportu publicznego. Odpowiedzią na to wyzwanie ma być Społeczny Fundusz Klimatyczny (SFK). W nowym raporcie Zespół Doradców Gospodarczych TOR pokazuje, jak dzięki wsparciu z SFK rower może stać się kluczowym elementem polityki klimatycznej i społecznej – szczególnie w Polsce lokalnej.
11,4 miliarda euro dla Polski. Jak mądrze wykorzystać środki z SFK?
SFK to nowy unijny instrument wspierający gospodarstwa domowe i społeczności najbardziej narażone na ubóstwo energetyczne i transportowe. Polska ma otrzymać z Funduszu 11,4 miliarda euro na lata 2026–2032. Środki te mają trafić m.in. na poprawę efektywności energetycznej i rozwój niskoemisyjnego transportu.
Eksperci ZDG TOR wskazują, że rower – w tym elektryczny – może być jednym z najbardziej efektywnych narzędzi tej transformacji. Koszt roweru jest nieporównywalnie niższy niż zakupu samochodu elektrycznego. A jego dostępność można znacząco zwiększyć, wdrażając dopłaty, rozwijając systemy roweru publicznego i inwestując w infrastrukturę.
Wykluczenie transportowe to realny problem. Rower może pomóc
Ponad 13 mln osób w Polsce mieszka na obszarach zagrożonych wykluczeniem transportowym. Brakuje tam codziennych połączeń autobusowych i kolejowych. W wielu gminach nie ma ani jednego kursu transportu zbiorowego w ciągu dnia. Dla mieszkańców takich miejscowości rower to często jedyna alternatywa dla samochodu.
Raport ZDG TOR pokazuje, że inwestycje w rozwój transportu rowerowego mogą wspierać cele klimatyczne, ale też przeciwdziałać rosnącym nierównościom społecznym. Odpowiednie zaplanowanie wykorzystania SFK może sprawić, że rower stanie się symbolem sprawiedliwej transformacji – dostępnej również poza dużymi miastami.
Raport „Rower w służbie polityki klimatycznej, społecznej i mobilnościowej” powstał w odpowiedzi na brak uwzględnienia roweru w kluczowych dokumentach rządowych dotyczących SFK. ZDG TOR prezentuje konkretne rekomendacje, jak włączyć ten środek transportu do planowanych działań i programów.