Warszawa – Wrocław w 100 minut? Nie czy, tylko kiedy?

Kongres Kolei Dużych Prędkości ujawnił kluczowe szczegóły projektu

KDP – kolej przyszłości coraz bliżej realizacji

Kolej Dużych Prędkości to nie tylko rewolucja na torach, ale także projekt, który zmieni sposób podróżowania w Polsce. Kongres Kolei Dużych Prędkości w Łodzi zorganizowany przez ZDG TOR, który odbył się 17 marca, zdradził tajemnice projektu. Członek zarządu CPK, Piotr Rachwalski, podkreślił, że planowana sieć „Y” będzie kluczowym elementem całej inwestycji. Pociągi na tej trasie mają osiągać prędkości 300-320 km/h, skracając czas podróży pomiędzy największymi miastami do około 100 minut.

To właśnie KDP, a nie samo lotnisko w Baranowie, będzie najdroższą i najważniejszą częścią Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nowoczesne rozwiązania pozwolą na szybkie podróże nie tylko w obrębie Polski, ale również w przyszłości na trasach międzynarodowych, m.in. do krajów bałtyckich czy Czech.

Rewolucyjne skrócenie czasu przejazdu – KDP kontra inne środki transportu

Główną zaletą Kolei Dużych Prędkości będzie bezkonkurencyjny czas przejazdu. Trasa Warszawa – Łódź zostanie pokonana w 40 minut. Podróż z Warszawy do Wrocławia czy Poznania skróci się do około 100 minut. Takie wyniki sprawią, że KDP stanie się atrakcyjniejszą opcją niż zarówno podróże samochodem, jak i loty krajowe.

Planowane połączenia wykraczają poza klasyczny układ „Y”. Nowa sieć kolejowa umożliwi również szybkie przejazdy na dłuższych trasach, takich jak Lublin – Szczecin, Białystok – Jelenia Góra czy Zielona Góra – Warszawa. Dzięki integracji z istniejącą infrastrukturą PKP PLK, podróżni zyskają dogodne możliwości przesiadek i płynne przejazdy przez całą Polskę.

Tabor dla Kolei Dużych Prędkości – kluczowe wyzwanie dla projektu

Jednym z największych wyzwań stojących przed inwestycją jest zapewnienie odpowiedniego taboru. Zakup i produkcja pociągów dużych prędkości to kosztowne i czasochłonne przedsięwzięcie. Szacuje się, że dostawa nowych składów może potrwać nawet 5-6 lat od momentu złożenia zamówienia. Aby uniknąć opóźnień i zapewnić odpowiednią liczbę pociągów na start systemu KDP, CPK planuje stworzenie tzw. poolu taborowego. Oznacza to, że spółka CPK kupi pociągi, a następnie wydzierżawi przewoźnikom. Taki model funkcjonuje już na rynku kolejowych przewozów cargo.

Dzięki temu rozwiązaniu linie KDP nie pozostaną puste, a podróżni od pierwszego dnia funkcjonowania systemu będą mogli korzystać z nowoczesnych składów. Projekt Kolei Dużych Prędkości wchodzi w kluczową fazę realizacji, a jego pełne uruchomienie planowane jest na lata 2032-2035. Już teraz wiadomo, że zmieni on krajobraz transportu w Polsce na dziesięciolecia.