Czy rozwój infrastruktury drogowej i transportu publicznego może funkcjonować osobno? Niestety w wielu miejscach tak to właśnie wygląda, a nie powinno. „Plan rozwoju sieci drogowej dla Dzielnicy Ursynów m. st. Warszawy na lata 2025-2029”, który niedawno przygotowaliśmy, pokazuje, że kluczem do sukcesu jest współpraca również tych dwóch obszarów.
Co mówią dane?
Na obszarze Ursynowa znajduje się aż 271 przystanków transportu zbiorowego. 263 są obsługiwane przez 31 linii autobusowych, 5 to stacje metra i 3 to przystanki kolejowe.
Co więcej, zurbanizowane części dzielnicy oferują bardzo dobry dostęp do transportu publicznego. Niestety ponad 40% obszaru dzielnicy pozostaje poza strefą o dogodnej dostępności, czyli strefą dojścia pieszego do przystanków autobusowych (do 5 min) lub do przystanków kolejowych i metra (do 10 min).
W bardziej zurbanizowanych rejonach kursy odbywają się co 4–6 minut, ale w południowo-zachodniej części dzielnicy – tylko co 30 minut. Prowadzi to do wykluczenia komunikacyjnego, zwiększonego ruchu samochodowego, kongestii i wzrostu poziom zanieczyszczeń.
Czym jest plan rozwoju sieci drogowej?
Plan rozwoju sieci drogowej, przede wszystkim, określa kierunki i priorytety rozwoju układu dróg, przedstawiając zadania wskazane do realizacji na podstawie analizy wielokryterialnej. Jednak w ramach przygotowanie dokumentu nie ograniczyliśmy się jedynie do powyższych kwestii. Sformułowaliśmy również rekomendacje. Powinny one zostać uwzględnione w procesie aktualizacji dokumentów strategicznych, a także podczas realizacji inwestycji „okołodrogowych”.
Wyraźnie wskazujemy, że drogi i transport zbiorowy muszą działać jak dobrze zgrany zespół. Budowa nowych dróg musi uwzględniać ich rolę jako „łącznika” z transportem publicznym. Nowe drogi to nie wszystko. Rozwój dróg lokalnych musi uwzględniać nie tylko potrzeby kierowców, ale także integrację z transportem publicznym czy zagęszczenie sieci PTZ, a także poprawę dostępności sieci PTZ (np. dogęszczenie chodników, tras rowerowych i stojaków rowerowych, szczególnie w otoczeniu przystanków i stacji kolejowych).
Mobilność to system naczyń połączonych. Tylko działając kompleksowo, możemy osiągnąć cele zrównoważonego transportu i poprawić jakość życia mieszkańców.
Ursynów ma szansę stać się wzorem, pokazującym, jak kompleksowo podchodzić do mobilności. Czy inne dzielnice Warszawy wybiorą podobny kierunek?