Kolej na social media. Analiza obecności przewoźników na Facebooku i Instagramie

Raport ujawnia, dlaczego niektóre posty trafiają na tory szybkiego ruchu, a inne kończą na ślepym zaułku.

Kto naprawdę rządzi na Facebooku i Instagramie? Nowy raport ZDG TOR i Sotender analizuje profile przewoźników kolejowych

Zespół Doradców Gospodarczych TOR we współpracy z Sotenderem przygotował raport, który analizuje obecność przewoźników kolejowych w mediach społecznościowych. Sprawdziliśmy, które spółki potrafią angażować pasażerów i budować z nimi relację, a które zatrzymały się na poziomie wrzucania komunikatów o opóźnieniach.

Badanie objęło 17 profili na Facebooku i 10 kont na Instagramie. To pierwsza tak kompleksowa analiza branży kolejowej w polskich social mediach.

Jak mądrze być w social mediach?

Z raportu wynika jasno – obecność na Facebooku czy Instagramie to za mało. Liczy się to, jak marka komunikuje się z odbiorcami. Firmy, które traktują media społecznościowe jako platformę do rozmowy, a nie tablicę ogłoszeń, mają wyraźnie lepsze wyniki.

Z pomocą wskaźników Sotendera, takich jak Engagement Score czy Sentiment Score, oceniliśmy nie tylko częstotliwość publikacji, ale też zaangażowanie fanów i ton emocjonalny komentarzy. Analizy pokazują, że wiele treści publikowanych przez kolejowych przewoźników nie wywołuje oczekiwanej reakcji – choć obecność w social mediach jest dziś standardem, to już skuteczna komunikacja wciąż pozostaje wyzwaniem.

Najlepsze praktyki i cenne błędy

Raport wskazuje wzorce komunikacji, które warto powielać – oraz takie, których lepiej unikać. Przykłady konkretnych postów pokazują, jak ważne jest mówienie językiem odbiorcy i dostosowanie treści do kanału.

To szczególnie istotne dziś, gdy social media stają się jednym z głównych punktów kontaktu pasażera z marką.

Pełny raport do pobrania w zakładce Publikacje.