
Raport: Cyfrowa gospodarka? Kluczowa jest infrastruktura
Raport: Polsko-ukraińskie relacje transportowe
Raport “Zamówienia publiczne w UE” we współpracy z RBF
Bezpieczeństwo przewozów taksówką na aplikację. Aktualny stan i konieczne zmiany
Polsko-ukraińskie relacje kolejowe – stan obecny, potencjał, wyzwania
Kolejowe maszyny torowe i pojazdy specjalne
Polski rynek taborowy a fuzje i konsolidacje na świecie
BUDOWNICTWO INFRASTRUKTURALNE W POLSCE DO 2030 ROKU
Dystrybucja biletów w transporcie publicznym – nowoczesne rozwiązania
Raport RBF: Przewozy pasażerskie w kontekście IV pakietu kolejowego
Zmiany w przewozie osób taksówkami w dobie nowelizacji ustawy o transporcie drogowym
Automaty przesyłkowe – zielone rozwiązanie dla ostatniej mili
Transport miejski, stacje tankowania i przemysł – 3 filary rozwoju technologii wodorowej
Lotnicze cargo w czasie pandemii
Pomoc publiczna dla linii lotniczych w czasie pandemii
Lotniczy ruch pasażerski w czasie pandemii
Lotnictwo w dobie pandemii. Zmiany na pokładach samolotów
Lotnicze strategie wychodzenia z kryzysu COVID-19
Tarcza antykryzysowa – wsparcie w procesie transformacji przedsiębiorstw
Renesans Tramwaju w Polsce
Zatrudnienie w lotnictwie edukacja jako odpowiedź na potrzeby branży
Funkcjonowanie przestrzeni parkingowych przy dworcach kolejowych w Polsce
Rozwój transportu lotniczego w Polsce
Logistyka rynku paliw w Polsce
PLL LOT na rynku Europy Środkowej i Wschodniej
Hałas komunikacyjny: źródła i metody przeciwdziałania
Liberalizacja rynku miejskich przewozów autobusowych
Polska na drodze do elektromobilności
Strefy Czystego Transportu – Kompendium Wiedzy
Warszawskie biura na nowych torach
Railway Rolling Stock in Poland 2018
Trams in Poland 2018
Zatrudnianie cudzoziemców – sytuacja prawna a potrzeby branży budowlanej
Elektromobilność – dobre praktyki
Perspektywy zmian na rynku nieregularnego transportu publicznego
Parkingi a transport zbiorowy w miastach
Porównanie środków transportu
Elektromobilność w polskich miastach
Ceny biletów w transporcie publicznym
Railway rolling stock in Poland 2017
Trams in Poland 2017
Kobiety w Infrastrukturze i Transporcie
Poland’s arms procurement report 2016
Kierunki rozwoju lotnictwa w Polsce
Kolejowe przewozy pasażerskie
Biała Księga Mobilności
Analiza rynku producentów i dostawców taboru szynowego, a także analiza rynku modernizacji pojazdów EZT
Biała Księga Mobilności
Biała Księga Infrastruktury
Kolej na działanie – mapa problemów polskiego kolejnictwa
Plan zrównoważonego transportu dla Inowrocławia
Mapa problemów polskiego kolejnictwa
Raport „Cyfrowa gospodarka. Kluczowa jest infrastruktura” opisuje możliwe ścieżki rozwoju gospodarki cyfrowej w Polsce. Analiza wskazując na współdzielenie sieci jako rozwiązanie optymalne kosztowo i dające nowe możliwości rozwoju gospodarczego opartego m.in. o przesyłanie dużych ilości danych w sposób niezakłócony na terenie całego kraju, a zwłaszcza wzdłuż głównych szlaków drogowych i kolejowych. Obecnie szybkość mobilnego Internetu szerokopasmowego w naszym kraju pozostaje daleko w tyle w porównaniu z innymi krajami UE. Zmiany może przynieść trwająca obecnie aukcja 5G, jak również uwzględnienie na etapie planowaniu inwestycji rozwiązań umożliwiających pokrycie fizycznej infrastruktury silnym sygnałem łączności bezprzewodowej. Partnerem raportu jest Cellnex.
Odbudowa Ukrainy i integracja ze strukturami unijnymi nie może być odkładana na czas, kiedy działania wojenne zupełnie ustaną. Oba procesy będą trwać wiele lat, a przygotowanie pod nie fundamentów jest zadaniem pilnym. I dla Polski, i dla Ukrainy zacieśnianie współpracy jest nie tylko kosztowym zadaniem, ale i dużą szansą na zwiększenie politycznej i gospodarczej roli regionu, czego zwieńczeniem powinna być akcesja Ukrainy do Unii Europejskiej. Integracja nie jest możliwa bez odpowiedniej polityki transportowej, pokonywania barier technicznych i biurokratycznych hamujących rozwój przewozów towarowych i pasażerskich oraz inwestycji w infrastrukturę transportową. Realizacja tych zadań pozwoli uwolnić potencjał polsko-ukraińskiej współpracy na niwie gospodarczej, politycznej i wojskowej. Niniejszy raport ocenia stan relacji transportowych między Polską a Ukrainą, identyfikuje najważniejsze potrzeby w zakresie infrastruktury transportowej. Publikacja jest kontynuacją raportu „Polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Stan obecny, potencjał, wyzwania”, wydanego w 2022 r.
RBF wraz z ZDG TOR przygotowały specjalistyczny raport branżowy “Zamówienia publiczne w branży infrastrukturalnej w krajach Unii Europejskiej – dobre rozwiązania i przykłady dla Polski”.
Raport, przedstawia wybrane rozwiązania prawne i praktyczne, przyjęte w Łotwie, Słowacji i Czechach, wpływające na dostępność i otwartość rynków zamówień publicznych tych państw dla wykonawców, w szczególności z tych państw które nie gwarantują wykonawcom z państw członkowskich UE opartego na zasadzie wzajemności, równego i skutecznego dostępu do własnego rynku zamówień publicznych.
Zawarte w raporcie szczegółowe analizy i inne informacje mogą być inspiracją do wprowadzenia analogicznych rozwiązań w Polsce w dążeniu do jak największej efektywności i równej konkurencji na rynku krajowym ze strony wszystkich jego uczestników.
Zwiększony popyt i rosnąca liczba użytkowników aplikacji do zamawiania przejazdów taksówką, generują rosnącą skalę wyzwań, w tym również związanych z bezpieczeństwem. Przeprowadzane przez uprawnione do tego służby kontrole pokazują, że na rynku tym dochodzi do przypadków naruszenia przepisów dotyczących licencji, stanu technicznego auta, a zdarzają się nawet sytuacje, w których kierujący taksówkami poruszają się nimi mimo utraty ważności prawa jazdy. Jednym z kluczowych aspektów jest efektywna weryfikacja przedsiębiorców, kierowców, pojazdów, w tym dokumentów, z których część nadal nie ma formy cyfrowej. Raport opisuje najnowsze zmiany legislacyjne w tym zakresie, jak również wskazuje obszary, w których nadal jest pole do poprawy, w tym w zakresie cyfrowej weryfikacji dokumentów kierowców taksówek.
Rosyjska napaść na naszego wschodniego sąsiada diametralnie zmieniła rzeczywistość społeczno-gospodarczą. I choć wojna zachwiała poczuciem bezpieczeństwa całych społeczeństw i branż, sprawiła również, że rozpoczęła się szeroka dyskusja na temat wspólnej przyszłości Polski i Ukrainy – także w ujęciu transportowym. W warunkach wojennych kolej pokazała, że jest skutecznym i efektywnym środkiem transportu, nie do zastąpienia zwłaszcza w sytuacjach ekstremalnych i kryzysowych. Po zakończeniu konfliktu zbrojnego (miejmy nadzieję, że nastąpi to wkrótce i z pozytywnym skutkiem dla Ukrainy) stanie ona także przed szansą na odegranie innej roli – jednego z kluczowych elementów umożliwiających dalsze zbliżenie dwóch narodów, nie tylko w wymiarze ekonomicznym.
Dwujęzyczny raport przygotowany przez RBF i ZDG TOR, jest owocem prac kilkunastu ekspertów transportowych, zarówno z Polski, jak i z Ukrainy. To jedyna tego typu analiza kompleksowo przedstawiająca sytuację transportową naszego wschodniego sąsiada. Dokument skupia się na stanie obecnym integracji kolei obu państw, a także wskazuje na to, w jaki sposób relatywnie szybko pokonać można problemy stojące na przeszkodzie dalszego zacieśniania kolejowych relacji polsko-ukraińskich. Publikacja wskazuje też m.in. szanse dla krajowych firm infrastrukturalnych na rynku Ukrainy oraz bariery, które mogą utrudnić podmiotom z Polski wzięcie udziału w przyszłym megaprojekcie odbudowy tego państwa.
Raport Zespołu Doradców Gospodarczych TOR pt. „Kolejowe maszyny torowe i pojazdy specjalne” to pierwsze tego typu opracowanie na polskim rynku. W kompleksowy sposób przedstawia zagadnienie ilostanu oraz wieku eksploatowanych w Polsce kolejowych szynowych maszyn torowych i innych pojazdów o specjalnym przeznaczeniu. Prezentuje także obecną sytuację rynkową w tym sektorze oraz opisuje motywacje zakupowe, zrealizowane projekty i zasoby największych graczy rynkowych.
Raport stworzony przez analityków ZDG TOR to kopalnia wiedzy na temat eksploatowanych w Polsce pojazdów m.in. do prac przy nawierzchni kolejowej i podtorzu (podbijarki, oczyszczarki, pociągi potokowe, profilarki, transportery materiałów sypkich), pociągów sieciowych, drezyn i wózków motorowych, żurawi kolejowych i palownic oraz pojazdów diagnostycznych.
Opracowanie opisuje jednostki taborowe wykorzystywane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Energetyka, firmy wykonawstwa infrastrukturalnego, Metro Warszawskie oraz komunalne przedsiębiorstwa tramwajowe.
Dokument w przekrojowy sposób analizuje zakupy poczynione w ostatnich latach w sektorze, przedstawia specyfikę techniczną, ilostan oraz wiek poszczególnych grup pojazdów. Zawiera także informacje na temat rynku ich producentów.
Łącznie to ponad 65 stron danych na temat ważnego elementu polskiego rynku kolejowego. Raport jest niezastąpionym źródłem specjalistycznej wiedzy dla m.in.:
Zapraszamy do zapoznania się ze streszczeniem raportu.
Jesteś zainteresowany pełną wersją raportu?
Skontaktuj się z nami:
Raport Zespołu Doradców Gospodarczych TOR porusza sytuację polskiego rynku taboru kolejowego w kontekście światowych megatrendów i wyzwań, przed którymi stoją przedsiębiorstwa o znaczeniu globalnym i regionalnym.
W imieniu Railway Business Forum – organizacji zrzeszającej największe polskie firmy z branży kolejowej i infrastrukturalnej – zapraszam do zapoznania się z raportem dotyczącym perspektyw budownictwa infrastrukturalnego w Polsce. Na potrzeby przygotowania niniejszego raportu dokonaliśmy szeroko zakrojonej analizy danych udostępnionych przez wszystkie strony procesu inwestycyjnego – zamawiających, wykonawców i podwykonawców. Przeprowadziliśmy też szereg rozmów z przedstawicielami członków RBF, zarówno spośród głównych wykonawców jak i branż podwykonawczych. Postaraliśmy się podejść do analiz przekrojowo – raport opisuje zarówno sytuację w inwestycjach kolejowych jak i drogowych.
Zarówno analiza danych statystycznych jak i deklaracje członków Forum doprowadziły nas do głównego wniosku: jesteśmy u progu największego boomu inwestycyjnego w historii. Skala projektów przeznaczonych do realizacji w ramach szeregu programów uchwalonych na poziomie krajowym jest bez wątpienia bezprecedensowa. Wykonanie tak ambitnego planu stanowi ogromne wyzwanie dla wszystkich zaangażowanych firm, instytucji administracji rządowej i samorządowej, organizacji pozarządowych oraz lokalnych społeczności, które będą bezpośrednio stronami i beneficjentami tych inwestycji. Sukces zaplanowanych przedsięwzięć będzie zależeć od umiejętności konstruktywnej współpracy, sprawnego podejmowania decyzji, koordynacji działań i wreszcie – rozwiazywania problemów.
Niniejszy raport stanowi próbę jak najdokładniejszej prognozy skali inwestycji realizowanych w perspektywie do 2030 roku, wraz z opisaniem głównych barier rozwoju i rekomendacji dla ich przezwyciężenia. Mamy nadzieję, że dzięki publikacji niniejszego raportu wniesiemy do publicznej dyskusji nową wiedzę i nowy punkt widzenia.
Podróż transportem zbiorowym, poza samym faktem podjęcia decyzji o wyborze pociągu, autobusu lub tramwaju zamiast np. prywatnego auta, wiąże się z koniecznością zakupu biletu.
Jeszcze kilka lat temu naturalne było, że potrzebując biletu udajemy się do kiosku lub kupujemy go bezpośrednio u kierującego pojazdem. Jednak to się zmienia. Rozwój inteligentnych systemów transportowych i idea smart ticketing rewolucjonizują sposób w jaki przewoźnicy i organizatorzy transportu dystrybuują bilety. Dziś mało kto kupuje bilet u kierowcy, a coraz większą popularnością cieszą się biletomaty czy dedykowane aplikacje biletowe.
Niniejszy raport ma na celu pokazanie w jaki sposób przewoźnicy i organizatorzy transportu zbiorowego w Polsce wykorzystują nowoczesne rozwiązania do dystrybucji biletów. Analizie poddane zostały przedsiębiorstwa transportowe działające we wszystkich miastach wojewódzkich (dla województw kujawsko-pomorskiego i lubuskiego analizie poddano po 2 miasta) oraz 11 pasażerskich przewoźników kolejowych działających na terenie Polski.
Rok 2020 przyniósł zasadniczą zmianę w procedurach organizacji publicznego transportu kolejowego (ptz) na poziomie województw. Wydłużający się proces restrukturyzacji Przewozów Regionalnych został wreszcie sfinalizowany, spółka funkcjonuje pod marką Polregio i po otrzymaniu pomocy publicznej osiągnęła stan równowagi finansowej. Zrównoważenie skali dotacji i pracy przewozowej w przewozach wojewódzkich pozwala przypuszczać, że także po przeminięciu kłopotów związanych z pandemią, spółka zachowa trwałą równowagę i zdolność do oferowania swoich usług w otwartych przetargach.
Od stycznia 2021 roku obowiązuje w pełni nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, która objęła funkcjonowanie platform pośrednictwa. Jakie zmiany zaszły przy świadczeniu usług przewozu osób taksówką? Jakie problemy wystąpiły przy dostosowaniu się do nowych przepisów? Jak zmieniła się liczba aktywnych w poszczególnych miastach oraz jakie wyzwania i przyszłość czekają usługi przewozu osób taksówkami? W raporcie „Zmiany w przewozie osób taksówkami w dobie nowelizacji ustawy o transporcie drogowym” Zespół Doradców Gospodarczych TOR podsumował dotychczasową wiedzę oraz przedstawił odpowiedzi na powyższe pytania.
W 2020 r. dostawa do automatów przesyłkowych stała się pierwszym wyborem dla kupujących w sieci. Jak jest wpływ tej formy dostawy na środowisko? Dlaczego i jak warto ją rozwijać, by maksymalizować korzyści i minimalizować konflikty?
W raporcie „Automaty przesyłkowe – zielone rozwiązanie dla ostatniej mili” ZDG TOR podsumował dotychczasową wiedzę w tym obszarze i poszukuje odpowiedzi na pytania o przyszłość automatów przesyłkowych.
Rozwój technologii wodorowej jest jednym z głównych elementów planu Unii Europejskiej zakładającego osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2050 roku. Wdrożenie planu musi opierać się na rozwiązaniach, które z jednej strony będą wspierały dekarbonizację energetyki i przemysłu, a z drugiej pozwolą na efektywne implementowanie rozwiązań opartych na wodorze – wynika z Raportu poświęconego technologii wodorowej, przygotowywanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Raport jest elementem projektu Wodór2030.pl, którego Partnerem Głównym jest PKN ORLEN – lider w rozwoju technologii wodorowej w Polsce.
Trwająca pandemia COVID-19 spowodowała głębokie zmiany na rynku lotniczego cargo. Jednak, w przeciwieństwie do przewozów pasażerskich, ruch cargo podlega bardziej skomplikowanym, dwukierunkowym zmianom. Z jednej strony, kryzys gospodarczy oraz zamrożenie wielu gospodarek zmniejszają popyt na przewozy, z drugiej zaś gwałtownie wzrósł popyt na przewozy wyposażenia medycznego. W tej sytuacji wiele firm zdecydowało się na wykorzystanie samolotów pasażerskich do przewozu ładunków. Część z nich poddano konwersji. PLL LOT skorzystał z tej sytuacji nie tylko obsługując #CARGOdlaPolski, ale także otwierając połączenia komercyjne.
Pandemia koronawirusa sprawiła, że światowa gospodarka znalazła się w recesji. Jako pierwsze ucierpiały firmy z sektora lotniczego, które musiały zredukować niemal do zera liczbę wykonywanych operacji lotniczych. IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) szacowała w kwietniu, że same linie lotnicze utracą w tym roku ponad 314 mld USD przychodów. Zapewne będzie to kwota bliższa 400 mld USD. Państwa na całym świecie zapowiedziały udzielenie wsparcia na poziomie przekraczającym 100 mld USD. Dlaczego warto wspierać linie lotnicze przekonacie się z lektury raportu
Spadki w ruchu w Europie zaczęły się na początku marca, a gwałtownie przyspieszyły w drugiej połowie tego miesiąca, gdy kolejne kraje zaczęły wprowadzać ograniczenia dotyczą-ce lotów oraz przekraczania granic. Najgorsza sytuacja miała miejsce w połowie kwietnia, gdy ruch był o prawie 90 proc. niższy niż rok wcześniej.
Jednym ze środków walki z koronawirusem jest wprowadzenie reguł dystansu społecznego pomiędzy ludźmi.
Zachowanie odstępu jest jednak trudne w środkach komunikacji masowej. W lotnictwie pozostawienie pustego „środkowego fotela” oznaczałoby albo loty poniżej kosztów i upadek przewoźników, albo drastyczną podwyżkę cen biletów lotniczych.
Wprowadzone zakazy ruchu lotniczego, przywrócone kontrole graniczne wraz ze ścisłymi ograniczeniami dotyczącymi moż-liwości ich przekraczania, zamrożenie gospodarek oraz obawy pasażerów przed podróżowaniem nawet w tym ograniczonym wymiarze, który pozostawał możliwy, doprowadziły praktycznie do zlikwidowania rynku pasażerskich, rozkładowych połączeń lotniczych w Europie w kwietniu i częściowo w maju 2020 r.
Zespół Doradców Gospodarczych TOR jest jedną z największych polskich firm doradczych działających na rynku mobilności, transportu i infrastruktury. Dla naszych Klientów pozyskaliśmy ponad 8 miliardów złotych środków unijnych. Od 1998 roku, z sukcesem doradzamy podmiotom publicznym i prywatnym w zakresie analizy, planowania strategicznego, finansowania, zmian organizacyjnych i strategii rozwojowych. Pracujemy nad rozwiązaniami prawnymi oraz inicjujemy debatę publiczną w istotnych dla Polski i polskiej gospodarki tematach. Obecna trudna sytuacja gospodarcza oraz problemy podmiotów publicznych i gospodarczych skłoniły nas do stworzenia oferty kompleksowego wsparcia dla nich. Łącząc nasz zespół z najlepszymi rynkowymi ekspertami, przedstawiamy Państwu propozycję dopasowaną do obecnych wyzwań i potrzeb
Tramwaj to jeden z najbardziej efektywnych i przyjaznych środków transportu, na jaki może sobie pozwolić miasto.
Koszt budowy 1 km linii tramwajowej jest kilkanaście razy mniejszy niż budowy metra, a wykorzystanie przestrzeni jest zdecydowanie korzystniejsze niż w przypadku transportu kołowego. Tramwaj to także długie życie taboru oraz niższe koszty zatrudnienia – z uwzględnieniem możliwości przewozowych – niż w przypadku autobusów.
Lotnictwo rozwija się globalnie. Wraz z rozwojem popularności tego środka transportu, dostępności transportowej, poprzez powstawanie infrastruktury oraz spadku cen biletów lotniczych, rośnie rola podniebnych podróży
Raport opracowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. przy współpracy z LS Airport Services
Liczba samochodów osobowych w Polsce wzrosła z 5,2 miliona w 1990 do 22,5 miliona w 2017 roku. Dynamiczny rozwój motoryzacji sprawił, że ulice oraz parkingi w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach stały się przepełnione. Odpowiedzią samorządów na lawinowy wzrost pojazdów na drogach było wprowadzenie stref płatnego parkowania, których funkcjonowanie reguluje ustawa o drogach publicznych. Strefy zwiększają rotację parkujących pojazdów, a także ograniczają liczbę samochodów wjeżdżających w ich obszar. Te same argumenty dotyczyć mogą również przestrzeni postojowych przy dworcach kolejowych.
Po kilku trudnych latach dla rynku lotniczych przewozów towarowych, które spowodował globalny kryzys ekonomiczny, w ostatnich latach rynek ten jest na fali wznoszącej. Zakładając globalny wzrost PKB, trend ten powinien utrzymać się przez najbliższe dwie dekady. Rolę światowego lidera w obrębie lotniczych przewozów towarowych, po długiej dominacji Stanów Zjednoczonych, przejmują Chiny.
Raport opracowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o.
Przemysł paliwowy i cały rynek transportu w ostatnich latach uległ znacznemu przeobrażeniu. Przykładowo, na stacjach paliw dostępne są dzisiaj ładowarki dla aut elektrycznych, a w Polsce w ciągu kilku lat ma powstać pierwszy punkt tankowania wodoru. Czy w przyszłości kierowcy będą jeździć autami elektrycznymi wodorowymi czy może bateryjnymi? Nie wiemy jeszcze, jaka technologia będzie dominować za kilkanaście, a tym bardziej kilkadziesiąt lat, ale możemy się przygotować do nadchodzącej rewolucji w transporcie.
Rynek lotniczy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest stosunkowo słabo rozwinięty na tle całego kontynentu. Nawet największe w tym regionie lotnisko w Wiedniu nie mieści się w pierwszej dwudziestce największych portów lotniczych w Europie. Całościowy zbiór zagadnień dotyczących rynku lotniczego w Europie Środkowo – Wschodniej na tle UE odnajdziecie Państwo w raporcie przygotowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o.o.
Hałas to zanieczyszczenie – jedno z większych zagrożeń ekologicznych, zaraz po zanieczyszczonym powietrzu. Hałas stał się jednym z tematów poruszanych w ramach Kongresu Czystego Powietrza zorganizowanego 27 lutego 2019 r. przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, Mazowiecką Agencję Energetyczną Sp. z o.o. oraz Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. Chodziło o pokazanie hałasu jako jednego z poważniejszych problemów, z jakimi muszą się zmierzyć samorządy: województw, gmin i powiatów oraz zarządzający drogami, liniami kolejowymi czy portami lotniczymi.
LIBERALIZACJA RYNKU MIEJSKICH PRZEWOZÓW AUTOBUSOWYCH to raport przygotowany przez ZDG TOR we współpracy z Mobilis. Opracowanie analizuje rynek krajowej miejskiej komunikacji zbiorowej w kontekście aktualnych problemów transportu publicznego w Polsce, szans i zagrożeń przed nim stojących oraz oczekiwań pasażera. Szczególną uwagę przywiązano do wybranych 21 ośrodków miejskich o szczególnie rozwiniętych systemach komunikacji zbiorowej. Zbiór ten to ok. 22% mieszkańców Polski, ale aż 67% wykonywanej pracy przewozowej w komunikacji miejskiej i ok. 56% pracy przewozowej w miejskiej komunikacji autobusowej. Polskie miasta mogą znacząco zyskać na częściowej liberalizacji miejskich przewozów autobusowych i większym otwarciu tego rynku na prywatnych operatorów wyłaniania ich w ramach konkurencyjnych przetargów organizowanych, pod warunkiem organizowania ich na bazie jasnych, racjonalnych zasad.
„Polska na drodze do elektromobilności” to raport przygotowany przez ZDG TOR we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). W opracowaniu przedstawiamy obecną skalę wykorzystania alternatywnych źródeł napędu w drogowym transporcie publicznym w Polskich miastach. Pokazujemy plusy i minusy każdego z rozwiązań oraz zwracamy uwagę na konieczność wyboru odpowiedniej strategii ładowania. Opisujemy także kwestie związane ze zmieniającym się otoczeniem prawny oraz co raz większym zainteresowaniem miast zielonymi środkami transportu. Zobaczcie czy przyszłość komunikacji miejskiej rzeczywiście należy do elektryków!
Niniejszy dokument pokazuje podstawy prawne funkcjonowania stref w Polsce, przedstawia strefy już funkcjonujące w Europie, identyfikuje wyzwania stojące przed polskimi miastami oraz wskazuje na rozwiązania, które są adekwatne do zastosowania w lokalnych warunkach. Kompendium wyjaśnia m.in.:
– jak wytyczyć granice obszaru strefy czystego transportu,
– jak zorganizować wjazd do strefy czystego transportu (systemy weryfikacji uprawnień do wjazdu, jakie typy pojazdów za darmo, jakie za opłatą, etc.),
– jak złagodzić konsekwencje wprowadzenia stref czystego transportu.
Wspólnie wytypowaliśmy cztery lokalizacje, które uważamy za najbardziej perspektywiczne zarówno pod względem dostępu do transportu publicznego, szczególnie szynowego, jak i planowanych w tych miejscach inwestycji biurowych. Wśród wybranych obszarów znalazły się: okolice ronda Daszyńskiego, Dworca Południowego, Dworca Gdańskiego wraz z rondem Zgrupowania AK „Radosław” oraz okolice skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej.
W raporcie analizujemy stopień skomunikowania poszczególnych obszarów oraz przedstawiamy zmiany jakie do 2021 roku zostaną wprowadzone w zakresie infrastruktury transportowej. Informacje te zostały zestawione z prognozami dotyczącymi m.in. powierzchni biurowych, wysokości czynszów, współczynnika pustostanów, popytu oraz liczby pracowników. Mamy nadzieję, że wiedza ta okaże się przydatna w procesie podejmowania decyzji o lokalizacji nowych inwestycji oraz przy wyborze siedzib dla firm, które kładą duży nacisk na tworzenie jak najlepszych warunków dla swoich pracowników.
Raport “Tabor kolejowy w Polsce 2018” jest anglojęzycznym raportem opisującym rynek eksploatacji, produkcji i modernizacji taboru w Polsce. Dokument przygotowany przez Railway Market – CEE Railway Rolling Stock Review jest niezastąpionym źródłem informacji na temat użytkowania pojazdów szynowych, ich rodzajów, a także planów zakupu nowych jednostek i modernizacji starych. Badanie dostarcza użytecznej wiedzy o jednym z największych rynków taboru kolejowego w Europie Środkowej i Wschodniej.
Raport zawiera ponad 240 stron wiedzy, szczególnie atrakcyjnych dla:
– zagranicznych firmy dostarczających produktów i rozwiązań na polski rynek kolejowy,
– podmiotów planujących wejście na polski rynek,
– podmiotów planujących rozwijać swoją działalność,
– firm konsultingowych.
Chcesz się dowiedzieć więcej? Napisz do nas!
“Tramwaje w Polsce 2018 ” to anglojęzyczny raport dokumentujący warunki eksploatacji i produkcji tramwajów w Polsce. Dostarcza również informacji o infrastrukturze tramwajowej w poszczególnych miastach kraju. Dokument przygotowany przez Railway Market – CEE Railway Rolling Stock Review, jest źródłem informacji o operatorach tramwajowych, rodzajach taboru, z których korzystają oraz planach ich modernizacji i zakupu. Analiza dostarcza cennych informacji na temat jednego z największych rynków transportu publicznego w całej Europie Środkowej i Wschodniej.
Raport zawiera ponad 70 stron wiedzy, szczególnie przydatne dla:
– zagranicznych firm dostarczających produkty i rozwiązania na polski rynek kolejowy,
– podmiotów planujących wejście na polski rynek,
– podmiotów planujących rozwijać swoją działalność,
– firm konsultingowych.
Chcesz się dowiedzieć więcej? Napisz do nas!
Raport „Zatrudnianie cudzoziemców – sytuacja prawna a potrzeby branży budowlanej” jest opisem obecnego stanu kadr sektora infrastrukturalnego. W pierwszej części opracowania przedstawiona została w szerszym kontekście sytuacja cudzoziemców na polskim rynku pracy. Następnie opisane zostały realia branży, która cierpi z powodu znacznych deficytów kadrowych. Opisano także możliwe długofalowe konsekwencje dla realizacji inwestycji, które mogą wyniknąć z powodu braku pracowników. Kolejne części opracowania poświęcone zostały kwestiom prawnym: obecnie funkcjonującym regulacjom w zakresie zatrudniania cudzoziemców, rodzajom umów na podstawie których można zatrudnić pracownika z zagranicy oraz przyznawaniu uprawnień budowlanych.
Włączenie samochodów z klasycznym napędem hybrydowym bez modułu plug-in do planu rozwoju elektromobilności w Polsce, integracja elektrycznego car sharingu z transportem publicznym oraz precyzyjne zaplanowanie sieci ładowania – to najważniejsze rekomendacje dla polskiego rynku z raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR nt. dobrych praktyk w europejskiej elektromobilności.
Na rynku transportu pasażerskiego realizowanego samochodami osobowymi od lat funkcjonują odrębne formy usług przewidzianych w ustawie o transporcie drogowym, w tym tradycyjne taksówki, przewozy okazjonalne oraz przewóz osób samochodami osobowymi. Te obszary działalności gospodarczej przechodzą w ostatnich latach znaczną transformację wywołaną zmieniającymi się wymaganiami konsumentów, postępem technologicznym, pojawieniem się nowych modeli biznesowych oraz urynkowieniem usług przewozu osób.
Raport w zwięzły sposób przedstawia kluczowe problemy miast, takie jak suburbanizację, korki czy smog, wskazując cele i cechy dobrej polityki parkingowej, ale przede wszystkim prowadzi rozważania jakie rozwiązania mogą przynieść rzeczywistą poprawę narastającego problemu. Opracowanie zawiera analizę całościowych kosztów podróżowania po mieście i wnioski dotyczące obecnych narzędzi polityki parkingowej: stawek za parkowanie, godzin obowiązywania, zasięgu stref płatnego parkowania, możliwości powstawania parkingów off-street, a w końcu także rozwiązań z zakresu technologii informatycznych czy ekonomii współdzielenia.
Raport przygotowany wspólnie z firmą Newspoint porównujący preferencje internautów w zakresie wyboru środku transportu przy podróżach długodystansowych.
Raport opisuje bieżącą sytuację w segmencie rynku elektromobilności oraz zawiera rekomendacje w związku z pracami legislacyjnymi rządu. Publikacja została przygotowana przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR we współpracy z Europejskim Funduszem Leasingowym, Volkswagen Group Polska oraz firmą Uber.
Punktem wyjścia dla opracowania była satysfakcja pasażera korzystającego z usług transportu zbiorowego, tym co na nią wpływa i na ile cena biletu (z punktu widzenia tzw. „passenger experience”) musi korespondować z jakością
czy rozbudowaniem oferty transportowej.
Raport zawiera zestawienie, w którym prezentujemy 18 miast wojewódzkich w Polsce z informacją jakie środki transportu publicznego w tych miastach występują oraz jakie są w nich koszty za podstawowy bilet jednorazowy oraz miesięczny. Dodatkowo pokazujemy dane GUS dotyczące średniego wynagrodzenia brutto w danym województwie
i koszt biletu miesięcznego jako % tegoż wynagrodzenia. Celem tego zabiegu jest pokazanie jak wysoka jest cena biletu w danym regionie biorąc pod uwagę realną siłę nabywczą jego mieszkańców.
Raport “Tabor kolejowy w Polsce 2017” jest anglojęzycznym raportem opisującym rynek eksploatacji, produkcji i modernizacji taboru w Polsce. Dokument przygotowany przez Railway Market – CEE Railway Rolling Stock Review jest niezastąpionym źródłem informacji na temat użytkowania pojazdów szynowych, ich rodzajów, a także planów zakupu nowych jednostek i modernizacji starych. Badanie dostarcza użytecznej wiedzy o jednym z największych rynków taboru kolejowego w Europie Środkowej i Wschodniej.
Raport zawiera ponad 240 stron wiedzy, szczególnie atrakcyjnych dla:
– zagranicznych firmy dostarczających produktów i rozwiązań na polski rynek kolejowy,
– podmiotów planujących wejście na polski rynek,
– podmiotów planujących rozwijać swoją działalność,
– firm konsultingowych.
“Tramwaje w Polsce 2017 ” to anglojęzyczny raport dokumentujący warunki eksploatacji i produkcji tramwajów w Polsce. Dostarcza również informacji o infrastrukturze tramwajowej w poszczególnych miastach kraju. Dokument przygotowany przez Railway Market – CEE Railway Rolling Stock Review, jest źródłem informacji o operatorach tramwajowych, rodzajach taboru, z których korzystają oraz planach ich modernizacji i zakupu. Analiza dostarcza cennych informacji na temat jednego z największych rynków transportu publicznego w całej Europie Środkowej i Wschodniej.
Raport zawiera ponad 70 stron wiedzy, szczególnie przydatne dla:
– zagranicznych firm dostarczających produkty i rozwiązania na polski rynek kolejowy,
– podmiotów planujących wejście na polski rynek,
– podmiotów planujących rozwijać swoją działalność,
– firm konsultingowych.
Kobiety zdecydowanie rzadziej niż mężczyźni zajmują wysokie stanowiska w wielu firmach i branża transportowa czy infrastrukturalna nie jest tu wyjątkiem. Raport zawiera informacje na temat wpływu kobiet na działalność organizacji.
Rok 2016 był pierwszym pełnym rokiem w ramach nowego rządu, który narzucił istotne zmiany w polskiej polityce obronności i uzbrojeniu. Wraz z końcem 2016 roku i kilkumiesięcznymi zmianami, jest to dobry moment na podsumowanie najnowszych wydarzeń i prognozowanie prawdopodobnego kierunku działań w 2017 roku. KomunikaTOR, agencja PR i PA agencja specjalizująca się w branżach regulowanych w tym sektorze obrony, przygotowali raport, który pokazuje wpływ tegorocznych wydarzeń, a także perspektywy na przyszły rok.
Raport jest próbą odpowiedzi na pytanie, jakie będzie wzajemne oddziaływanie sektorów transportu na siebie i czy równoczesne inwestowanie na danym obszarze w kolej, drogi i lotnictwo, a także żeglugę śródlądową, przyniesie pozytywne zmiany dla pasażerów i transportu ładunków. Spojrzenie na lotnictwo wymaga spojrzenia na cały transport w Polsce. Strategia lotnicza powinna powiązać ze sobą wszystkie elementy i podmioty funkcjonujące na rynku. Opracowanie jest wkładem do dyskusji w tym obszarze.
Biała Księga – Kolejowe Przewozy Pasażerskie stanowi kontynuację prac RBF nad publikacją opracowań analitycznych prezentujących aktualny stan polskiego kolejnictwa w wymiarze ogólnym dotyczącym całego systemu kolejowego, jak i w zakresie wybranych podsystemów lub zagadnień problemowych.
Autorzy starali się przekazać jak najbardziej obiektywną i aktualną diagnozę sytuacji pasażerskiego transportu szynowego na podstawie dostępnych danych i wiedzy eksperckiej, korzystając jednocześnie z doświadczeń i punktu widzenia najważniejszego uczestnika procesu przewozowego: pasażera, czyli klienta tych usług. Biała Księga omawia główne zasoby wykorzystywane w przewozach pasażerskich koleją, od infrastruktury, poprzez operatorów przewozów, tabor, stacje i usługi towarzyszące. Sporo miejsca poświęcono zagadnieniom niezwiązanym bezpośrednio z procesem technologicznym przewozu, które jednak mają duży wpływ na rozwój przewozów kolejowych, a niekiedy w decydującym stopniu wpływają na podejmowanie decyzji o wyborze
środka komunikacji. Są to m.in. systemy taryfowo-biletowe oraz systemy informacji pasażerskiej. Jako kolejny, krytyczny dla jakości świadczonych przez koleje usług opisany został również problem tworzenia, stosowania i stabilności rozkładów jazdy.
Dokument powstał dzięki staraniom członków Stowarzyszenia Transportu Publicznego oraz osób przez Stowarzyszenie zaproszonych. Biała Księga Mobilności stanowić ma punkt wyjścia do ogólnokrajowej dyskusji na temat zmian zachodzących w sferze mobilności i transportu publicznego. Ma na celu pokazanie decydentom różnego szczebla, jak wiele zmian zachodzi w nawykach transportowych Polaków i ułatwi sprostanie oczekiwaniom obywateli.
Toczący się proces restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne będzie skutkować m.in. tym, że w jednej grupie kapitałowej (Agencja Rozwoju Przemysłu) skupią się udziały w kilku przedsiębiorstwach funkcjonujących w branży transportu kolejowego. ARP posiadać będzie kontrolę nad przewoźnikiem (PR), przedsiębiorstwem zajmującym się produkcją i modernizacją taboru (FPS-Cegielski) oraz spółką leasingującą tabor (PTS). Sytuacja ta niesie zagrożenie powstania quasi-monopolu na rynku napraw pojazdów elektrycznych (EN57).
Biała Księga Mobilności to głos w dyskusji na temat nowoczesnych technologii transportowych i zmian zachodzących na rynku transportu zbiorowego w Polsce i na świecie.
Dokument powstał dzięki staraniom członków Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury” oraz osób przez Stowarzyszenie zaproszonych. Biała Księga stanowi punkt wyjścia do ogólnokrajowej dyskusji na temat relacji między podmiotami zaangażowanymi w inwestycje w polską infrastrukturę transportową i przesyłową a krajowym wzrostem gospodarczym i jakością życia w Polsce.
„Biała księga 2013. Kolej na działania – mapa problemów polskiego kolejnictwa” stanowi kontynuację pierwotnego opracowania wydanego z inicjatywy Forum Kolejowego – Railway Business Forum. Jej głównym celem jest wskazanie na tle opisu aktualnej sytuacji kolejnictwa najważniejszych problemów stwarzających bariery dla rozwoju transportu szynowego w Polsce.
Celem głównym planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego obejmującego obszar właściwy dla organizatora tego transportu Miasta Inowrocław jest tworzenie efektywnego systemu komunikacji publicznej przyczyniającego się do trwałego podnoszenia jakości życia w mieście zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Wśród celów Białej księgi – mapy problemów polskiego kolejnictwa najistotniejsze to:
> wskazanie obszarów newralgicznych dla stanu transportu szynowego w Polsce,
> identyfikacja głównych problemów stojących na przeszkodzie rozwojowi kolejnictwa,
> zebranie w jednym dokumencie wniosków z analiz obejmujących poszczególne zagadnienia,
> przygotowanie materiału źródłowego dla decydentów na różnych szczeblach planujących politykę transportową w zakresie kolejnictwa
> wskazanie ogólnych rekomendacji dla działań naprawczych i rozwojowych.